Yaklaşık 200 bin ABD'linin beslenme alışkanlıklarının 30 yıl boyunca incelendiği yeni bir araştırma, kalp sağlığını korumada asıl önemli unsurun karbonhidrat ya da yağ miktarından çok tüketilen gıdaların kalitesi olduğunu ortaya koydu.
Çalışma, Harvard Üniversitesi'nden araştırmacılar tarafından yürütüldü ve sonuçları Journal of the American College of Cardiology dergisinde yayımlandı.
Araştırmanın baş yazarı Zhiyuan Wu, bulguların uzun süredir devam eden "düşük karbonhidrat mı, düşük yağ mı?" tartışmasını farklı bir noktaya taşıdığını belirterek "Önemli olan yalnızca karbonhidratı veya yağı azaltmak değil, insanların bu diyetleri oluştururken hangi gıdaları seçtiğidir" dedi.
Araştırmacılar yaklaşık 30 yıl boyunca takip edilen sağlık çalışanlarının beslenme verilerini analiz etti.
Sonuçlara göre, sağlıklı ve dengeli düşük karbonhidratlı diyet uygulayanlarda koroner kalp hastalığı riski daha düşüktü. Aynı durum kaliteli gıdalardan oluşan düşük yağlı diyetler için de geçerliydi.
Sebze, meyve, tam tahıl ve sağlıklı yağlardan zengin beslenen kişilerde "iyi kolesterol" (HDL) seviyeleri daha yüksek bulundu. Bu kişilerde kandaki zararlı yağlar ve iltihaplanma göstergeleri daha düşük seviyelerdeydi.
Buna karşılık, düşük karbonhidrat veya düşük yağlı olmasına rağmen yoğun şekilde işlenmiş gıdalar, rafine karbonhidratlar ve aşırı hayvansal yağ içeren diyetler aynı faydaları sağlamadı.
Uzmanlara göre araştırma, kalp sağlığı için tek bir "mucize diyet" olmadığını gösteriyor. Düşük karbonhidratlı veya düşük yağlı beslenme tercih edilebilir ancak her iki durumda da kaliteli gıdaların tüketimi, yalnızca karbonhidrat ya da yağ kısıtlamasından daha önemli görünüyor.