Uluslararası kamuoyu, gençlere sosyal medyayı yasaklayan yasa tasarılarını tartışırken İsveç'ten yeni bir açıklama geldi.

İsveç Halk Sağlığı Kurumu, yetişkinlerin ekran kullanımının çocuklar üzerindeki etkisini gösteren araştırmaların ardından, ebeveynleri evin bazı bölümlerini telefonsuz ilan etmeye ve çocuklarıyla vakit geçirirken cep telefonlarını bir kenara bırakmaya çağırdı.

Kurum, iki yıl önce ebeveynlerin ve velilerin çocuklarının yanında akıllı telefonlarında geçirdikleri süre konusunda "düşünmelerini" önermeye başlamıştı, ancak Pazartesi günü daha somut öneriler sunan yeni yönergeler yayınladı.

Sağlık otoritesi tarafından yapılan açıklamada, "Çocuğunuzla birlikteyken telefonunuzu bir kenara bırakın. Sadece ihtiyaç duyduğunuzda veya birlikte kullanırken kullanın" ifadesine yer verdi. Kurum, "kendileri için iyi ekran alışkanlıkları oluşturan" yetişkinlerin çocukların alışkanlıklarını da etkileyeceğini ekledi.

Kurum ayrıca, ebeveynlerin yatak odası veya yemek masası çevresi gibi evin bazı bölümlerini "ekransız bölgeler" ilan etmelerini ve "çocuğunuzu çevrimiçi ortamda koruyun ve saygı gösterin. Resim veya video paylaşmadan önce düşünün" çağrısında bulundu.

Araştırma, ebeveynlerin ekran kullanımının çocuklarıyla etkileşimlerini olumsuz etkileyebileceğini ve ayrıca ebeveynlerin ve çocukların ekran alışkanlıkları arasında bir bağlantı kurduğunu, yoğun ekran kullananların çocuklarının da benzer alışkanlıklar geliştirdiğini gösterdi.

Sosyal İşler Bakanı Jakob Forssmed, İsveç kamu yayın kuruluşu SVT'ye verdiği demeçte, "İnsanların ekran kullanımının çocukları şu an bildiğimiz ölçüde etkilediğinin farkında olduklarını sanmıyorum" dedi.

Kurumda görevli psikiyatrist ve araştırmacı Helena Frielingsdorf, çocukların "sadece yetişkinlerin söylediklerinden değil, yetişkinlerin yaptıklarından da etkilendiğini" söyledi. Frielingsdorf, "Bu nedenle, günlük yaşamdaki küçük değişiklikler, hem şimdiki etkileşimler hem de çocuğun zaman içindeki kendi alışkanlıkları için fark yaratabilir" dedi.

İKİ YAŞIN ALTINDAKİLERE HİÇ EKRAN VERİLMEMELİ

İsveç daha önce, iki yaşın altındaki çocuklar için hiç olmaması, iki ila beş yaş arası çocuklar için günde bir saat, altı ila 12 yaş arası çocuklar için iki saat ve 13 ila 18 yaş arası çocuklar için günde üç saat olmak üzere okul dışı ekran sürelerine sınırlama getiren yönergeler yayınlamıştı.

Yönergeler ayrıca, çocukların yatmadan önceki saatlerde dijital cihazlardan tamamen uzak durmaları ve cep telefonları, tabletler ve bilgisayarların gece yatak odasının dışında bırakılması gerektiğini belirtiyor.

İskandinav ülkesi ayrıca, Eğitim Yasası'na yazılan ulusal bir okul akıllı telefon yasağını da uygulamaya koyuyor; bu yasaya göre, 2026-27 sonbahar döneminden itibaren dokuzuncu sınıfa kadar (15-16 yaşına kadar) çocuklar için okullarda cep telefonu kullanımı yasaklanacak.