Geçen yıl rekor kıran ABD elektrikli araç satışları, devlet desteğinin sona ermesiyle hız kaybedebilir; yüksek fiyatlar ve tarifeler de sektörü zorlayacak.

ABD’de elektrikli araç (EV) satışları geçen yıl 1,2 milyon adedi aşarak dikkat çekici bir artış gösterdi. Hibrit araç satışları da üç katına çıktı. S&P Global Mobility verilerine göre, bataryalı araçlar Ağustos ayında toplam otomobil satışlarının %10’unu oluşturdu.

Önde gelen otomobil üreticileri General Motors, Ford ve Tesla, son üç ayda rekor elektrikli araç satışları bildirdi. Ancak analistler, bu artışın büyük ölçüde devlet desteğinin sona ermesinden önceki acele alımlardan kaynaklandığını belirtiyor.

Ford CEO’su Jim Farley, “Sektör canlı olacak ama beklediğimizden çok daha küçük,” dedi. General Motors CFO’su Paul Jacobson ise, “EV talebinin hızlı bir şekilde düşmesini bekliyorum,” açıklamasını yaptı.

ABD GERİDE KALIYOR

ABD, dünyanın ikinci büyük otomobil pazarı olmasına rağmen elektrikli araçta dünya genelinde geride kalıyor. Örneğin, İngiltere’de batarya ve hibrit araçlar geçen yıl satışların neredeyse yüzde 30’unu oluşturdu. Çin’de ise toplam satışların neredeyse yarısı elektrikli araçlardan oluşuyor.

Uzmanlar, ABD’de elektrikli araçların benimsenmesini zayıf devlet desteği ve sınırlı teşvikler ile açıklıyor.

Eski Başkan Joe Biden, 2030’a kadar elektrikli araçların toplam satışların yarısını oluşturmasını hedeflemişti. Bu kapsamda devlet filolarının elektrikli araç satın alımı, vergi kredileri ve şarj altyapısına milyarlarca dolarlık yatırım yapıldı.

Ancak Başkan Donald Trump, 7 bin 500 dolarlık vergi kredisi dahil birçok önlemi kaldırmaya çalıştı. Trump, “Arabaları zorla üretmeyeceksiniz, piyasa karar verecek” dedi.

ABD'DE FİYATLAR DAHA PAHALI

ABD’de elektrikli araçlar son yıllarda daha uygun fiyatlı hale gelmiş olsa da, hâlâ benzinli araçlardan ortalama yüzde 16 daha pahalı. Örneğin, Nissan Leaf’in en ucuz modeli yaklaşık 30 bin dolar civarında. Buna karşılık, İngiltere’de benzer modeller 20 bin poundun altına bulunabiliyor.

Analistler, önümüzdeki dönemde alıcı davranışlarının fiyatlandırma ve tarife etkilerine bağlı olacağını belirtiyor. Hyundai, vergi desteğinin kaybını Ioniq EV fiyatlarını düşürerek telafi etmeyi planlarken, Tesla bazı araçlarının kira ödemelerinin artacağını açıkladı.

Stephanie Brinley (S&P Global Mobility), 2026’da toplam otomobil satışlarının yaklaşık yüzde 2 düşmesini beklediklerini ifade ederek, “Yeni tarifeler ve teşviklerin sona ermesi iki etkili darbe” dedi.

Araştırmacılar, Trump’ın politikalarının EV yatırımlarını daha da azaltabileceğini öngörüyor.