ABD’de yeni otomobilin ortalama satış fiyatı eylül ayında 50 bin 80 dolara ulaşarak ilk kez 50 bin dolar sınırını aştı. Kelley Blue Book (KBB) verilerine göre bu rakam, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3,6 artışa işaret etti.
Elektrikli araç (EV) satışlarında yaşanan artış, özellikle 7.500 dolarlık federal vergi kredisi uygulamasının sona ermesi öncesinde yaşanan yoğun taleple desteklendi. Bu durum, otomobil piyasasında fiyatların tarihi seviyelere çıkmasına neden oldu.
UYGUN FİYATLI ARAÇLAR YOK OLUYOR
KBB’nin bağlı olduğu Cox Automotive’in kıdemli analisti Erin Keating, yaptığı açıklamada, uygun fiyatlı otomobillerin artık piyasada neredeyse kalmadığını belirtti. Keating, “20 bin dolarlık araçlar artık neredeyse yok oldu. Fiyat hassasiyeti yüksek alıcılar ikinci el piyasasına yöneliyor” dedi.
Keating, “Tarifeler sektöre yeni bir maliyet baskısı getirdi ancak eylül ayında fiyat artışının ana nedeni elektrikli ve yüksek segmentli araçların payının artmasıydı” dedi.
Yeni araç fiyatları son beş yılda yüzde 25’ten fazla artarken, tüketiciler yüksek fiyatlı kamyonet ve SUV modellerine yönelmeye devam ediyor. Düşük gelirli veya genç sürücüler ise genellikle ikinci el araçları tercih ediyor veya mevcut araçlarını daha uzun süre kullanıyor.
S&P Global verilerine göre, ABD yollarındaki araçların ortalama yaşı artık 12 yılı aştı.
Yeni otomobil alanların çoğu, kredi vadelerini yedi yıl veya daha uzun tutarak artan fiyatları finanse ediyor. Edmunds.com verilerine göre, üçüncü çeyrekte ortalama aylık otomobil ödemesi 754 dolar oldu.
Yeni araç sahiplerinin beşte biri ise ayda 1.000 doların üzerinde kredi taksiti ödüyor.
LÜKS MODELLER REKOR SATIŞA ULAŞTI
Eylül ayında elektrikli araç satışları, ABD pazar payının yüzde 12’sine ulaşarak rekor seviyeye çıktı.
KBB verilerine göre elektrikli araçların ortalama satış fiyatı 58.124 dolar oldu. Aynı dönemde lüks otomobil satışları da hızla arttı. Ortalama fiyatı 75 bin doların üzerinde olan 60’tan fazla model, yeni otomobil pazarının yüzde 7,4’ünü oluşturdu. Bu oran geçen yıl yüzde 6 seviyesindeydi.
TARİFE ETKİSİ HENÜZ TAM YANSIMADI
Analistler, ABD Başkanı Donald Trump’ın ithalat tarifelerinin otomobil fiyatları üzerindeki enflasyonist etkilerinin henüz tam hissedilmediğini belirtiyor.
Şu anda otomobil üreticileri maliyet artışlarını büyük ölçüde kendi bilançolarında karşılıyor.
Ancak uzmanlara göre, bu durumun uzun vadede sürdürülebilir olmadığı ve üreticilerin artan maliyetleri tüketiciye yansıtmak zorunda kalabileceği ifade ediliyor.