Eurostat’ın yayımladığı verilere göre, 2024 yılında AB genelinde 25-34 yaş grubundaki gençlerin yüzde 44,2’si yükseköğrenim düzeyine ulaştı. Birliğin 2030 hedefi, bu oranın en az %45 olması yönünde.

İstatistiklerde yer alan 242 NUTS 2 bölgesinin 84’ü, halihazırda bu hedefi yakalamış veya aşmış durumda.

EN YÜKSEK ORANLAR BAŞKENTLER VE TEKNOLOJİ MERKEZLERİNDE

En başarılı bölgelerde, gençlerin en az %57,5’i yükseköğrenim mezunu.
Bu kategoriye giren 25 bölge, genellikle yüksek kaliteli üniversitelere sahip, araştırma ve inovasyon odaklı ekonomik merkezler olarak öne çıkıyor.

Bu bölgeler arasında:

  • Belçika, Danimarka, İrlanda, İspanya, Fransa, Litvanya, Macaristan, Hollanda, Polonya, Slovakya ve İsveç’in başkent bölgeleri

  • İspanya’nın kuzeyindeki 6 sanayi bölgesi (özellikle otomotiv ve ileri üretim alanında)

  • İrlanda’nın iki bölgesi (ilaç, yaşam bilimleri ve elektronik sektörleriyle öne çıkan)

  • Hollanda’da Utrecht ve Groningen (yeşil teknoloji ve yüksek teknoloji odaklı merkezler)

  • Belçika’daki Brabant Wallon (bilgi yoğun endüstriler)

  • Fransa’daki Midi-Pyrénées (havacılık ve uzay sektörü)

  • Kıbrıs ve Lüksemburg yer alıyor.

DÜŞÜK ORANLAR KIRSAL VE UZAK BÖLGELERDE

Diğer uçta ise, 24 bölge genç nüfusun %26,5’inden azının yükseköğrenim düzeyine ulaştığı alanlar olarak belirlendi.
Bu bölgeler genellikle kırsal veya coğrafi olarak izole, tarıma dayalı ekonomilere sahip ve yüksek vasıflı iş fırsatlarının sınırlı olduğu yerler.

Bu bölgelerde mesleki eğitim öne çıkarken, gençler çıraklık ve teknik programlar aracılığıyla iş gücüne katılmayı tercih ediyor.

EN DÜŞÜK ORANLARA SAHİP BÖLGELER

Düşük yükseköğrenim oranına sahip 24 bölge ağırlıklı olarak Doğu ve Güney Avrupa’da yer alıyor:

  • Romanya’daki 8 bölgeden 7’si (istisna: başkent Bükreş-Ilfov)

  • Macaristan’daki 8 bölgeden 6’sı (istisnalar: Budapeşte ve Pest)

  • İtalya’nın 4 bölgesi (Sicilia ve Sardegna dahil)

  • Çekya’dan 2 bölge (Severozápad ve Střední Čechy)

  • Fransa’dan 2 bölge (Corse Adası ve Guyane)

  • Ayrıca Yunanistan’dan Sterea Elláda, Hırvatistan’dan Panonska Hrvatska ve Portekiz’den Azor Adaları da bu gruba dahil.

EĞİTİM VE EKONOMİ ARASINDA DOĞRUDAN BAĞLANTI

Uzmanlara göre, yükseköğrenim oranı ile bölgesel ekonomik gelişmişlik arasında güçlü bir ilişki var.
İnovasyon ve teknoloji merkezlerine ev sahipliği yapan bölgelerde yükseköğrenim oranı hızla artarken, tarımsal üretim ağırlıklı bölgelerde nitelikli iş fırsatlarının azlığı üniversite eğitiminin çekiciliğini azaltıyor.