Avrupa Birliği’nde 2024 yılında karayolu ile taşınan yük miktarı bir önceki yıla göre yüzde 0,7 azaldı. Ancak 2020’den bu yana yıllık ortalama artış oranı yüzde 0,1 olarak kaydedildi.

EN FAZLA TAŞINAN ÜRÜN GRUBU MADENLER OLDU

2024’te karayolu ile taşınan en büyük ürün grubu, 3,01 milyar ton ve toplamın yüzde 23’ünü oluşturan “metal cevherleri, madencilik ve taş ocakçılığı ürünleri” oldu. Bunu 1,59 milyar ton ile “gıda ürünleri, içecekler ve tütün” (yüzde 12,2) ve 1,56 milyar ton ile “diğer metalik olmayan mineral ürünler” (yüzde 11,9) izledi.

TON-KİLOMETRE BAZINDA ARTIŞ

Karayolu taşımacılığı performansı ton-kilometre (tkm) bazında 2024’te bir önceki yıla göre yüzde 0,7 arttı. Bu ölçümde en büyük pay, 312,2 milyar tkm ile “gıda ürünleri, içecekler ve tütün” grubuna ait oldu (yüzde 16,7). Ardından 236,5 milyar tkm ile “karma mallar” (yüzde 12,7) ve 207,6 milyar tkm ile “tarım, avcılık, ormancılık ve balıkçılık ürünleri” (yüzde 11,1) geldi.

TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞINDA FİNLANDİYA ÖNDE

Tehlikeli maddelerin (örneğin yanıcı sıvılar, toksik ve patlayıcı maddeler) toplam karayolu taşımacılığı içindeki payında Finlandiya yüzde 8,4 ile ilk sırada yer aldı. Onu Belçika (yüzde 6,4) ve Danimarka (yüzde 5,6) izledi. Litvanya, Portekiz ve Slovakya ise hem 2023 hem 2024’te yüzde 2’nin altında kaldı.

2020-2024 döneminde 15 AB ülkesinde tehlikeli madde taşımacılığı yıllık ortalama artış gösterdi. En yüksek artış Bulgaristan’da (yüzde +13), Romanya’da (yüzde +9,6) ve Litvanya’da (yüzde +8,1) kaydedildi. En büyük düşüşler ise Portekiz (-yüzde 11,6), Hırvatistan (-yüzde 11,3), Kıbrıs (-yüzde 11,2) ve Lüksemburg’da (-yüzde 10,8) görüldü.