Avrupa Birliği’nde 2024 yılında ithal edilen otomobillerin %43’ü, elektrikli veya hibrit araçlardan oluştu.vBu oran 2023’e göre 1 puanlık düşüş anlamına geliyor.

Aynı dönemde AB’nin toplam otomobil ihracatının %28’i bu araçlardan oluştu ve bu oran bir önceki yıla göre 1 puan arttı.

2017’de bu oranlar sırasıyla sadece %8 (ithalat) ve %2 (ihracat) seviyesindeydi. Bu da son yedi yılda elektrikli ve hibrit araç ticaretinde büyük bir sıçrama yaşandığını gösteriyor.

ELEKTRİKLİ ARAÇLARDA PAY ARTIYOR

2024 itibarıyla:

  • Tam elektrikli araçlar, ithalatın %16’sını, ihracatın %12’sini oluşturdu (2017’de sırasıyla %1 ve %0,8).

  • Plug-in hibrit araçlar, ithalatın %6’sını, ihracatın %5’ini oluşturdu (2017’de %0,6 ve %1).

  • Non plug-in hibrit araçlar, ithalatta %21, ihracatta %11 pay aldı (2017’de %6 ve %0,4).

TİCARET HACMİNDE GERİLEME

2024’te AB, elektrikli ve hibrit araç ithalatı için 42,4 milyar avro harcadı. Bu rakam 2023’e göre %12 düşüş anlamına geliyor (2023: 48,3 milyar avro).
Aynı dönemde bu araçların ihracatı 57,3 milyar avroya gerileyerek, bir önceki yıla göre %8 azaldı (2023: 62,5 milyar avro).

ÜRETİMİN ÜÇTE BİRİ ELEKTRİKLİ VE HİBRİT

AB, 2024 yılında 12,1 milyon araç üretti. Bunun 3,9 milyonu (yaklaşık üçte biri) elektrikli veya hibrit araçlardan oluştu.
Bu oran 2023’te 3,8 milyondu.

Üretimdeki dağılım şu şekilde gerçekleşti:

  • %13 elektrikli,

  • %6 plug-in hibrit,

  • %13 non plug-in hibrit.

Toplam araç üretim değeri 2024’te 322 milyar avro olurken, 2023’te bu rakam 337 milyar avro idi.

Elektrikli ve hibrit araçlar arasında en yüksek üretim değeri elektrikli araçlarda görüldü:

  • Elektrikli araçlar: 57 milyar avro (2023’te 66 milyar)

  • Non plug-in hibrit araçlar: 36 milyar avro (2023’te 34 milyar)

  • Plug-in hibrit araçlar: 29 milyar avro (2023’te 24 milyar)

Buna göre toplam üretim değerinin %18’i elektrikli, %11’i non plug-in hibrit ve %9’u plug-in hibrit araçlardan oluştu.

ÇİN, AB’NİN EN BÜYÜK ELEKTRİKLİ ARAÇ TEDARİKÇİSİ

2024’te AB’nin elektrikli araç ithalatının %55’i Çin’den yapıldı. Çin’i sırasıyla Güney Kore (%16), Japonya (%9) ve ABD (%9) izledi.

Elektrikli araç ihracatında ise AB’nin en büyük üç pazarı:

  • Birleşik Krallık (%31)

  • ABD (%23)

  • Norveç (%11) olarak sıralandı.

YEŞİL DÖNÜŞÜM HIZ KESMEDEN SÜRÜYOR

Veriler, AB otomotiv sektörünün elektrifikasyon sürecinin hızla ilerlediğini, ancak küresel rekabet ve ithalat dengesinin Çin merkezli bir yoğunlaşmaya işaret ettiğini ortaya koyuyor.

Uzmanlara göre, AB’nin 2030 iklim hedeflerine ulaşabilmesi için hem yerli üretim kapasitesini artırması hem de arz zincirinde stratejik bağımsızlık sağlaması gerekiyor.