100 bin kişi işsiz kalacak

Rakiplere göre fiyatların yüzde 40-60 pahalılaşması sektörü adeta duvara çarptı. Uzmanlara göre, 2026’nın ilk yarısı zor geçecek.

ŞEHRİBAN KIRAÇ / NEFES

Türkiye imalat sanayi istihdamının yüzde 14’ünü sağlayan hazır giyimde 2026’nın ilk yarısına kadar 100 bin kişi daha işini kaybetme tehlikesiyle karşı karşıya. Son 2.5 yılda 300 bin kişinin işini kaybettiği hazır giyimde rakiplere göre kısa zamanda fiyatların yüzde 40-60 pahalılaşması da sektörü duvara çarptı.

Hazır giyim sektörü 2024’ü 17.9 milyar dolar ihracatla kapatmıştı. Bu yılın ilk 9 ayında ise ihracat yüzde 6.5 düşerek 12.7 milyar dolara indi. TOBB Hazır Giyim ve Konfeksiyon Sektör Meclisi Başkanı Şeref Fayat, önümüzdeki dönemde Türkiye’nin daha az adette daha yüksek cirolar ile ihracat yapacağını söyledi. Fayat, düşen adetlere bağlı olarak istihdam çıkışlarının da süreceğini vurgulayarak, “2026’da istihdamda yüzde 10’dan fazla bir kayıp beklemiyorum. 100 bine yakın bir kayıptan sonra stabilize olacağını, toparlanmanın başladığı süreçten itibaren de ciromuzun 3-4 yıl içinde tekrar 22 milyar dolara çıkacağını düşünüyorum. Sektörden çıkan çalışanlar da işverenler de bir daha sektöre girmeyecekler. Artık burada ekmek yok” diye konuştu.

YANLIŞ YATIRIMLAR YAPILDI

Fayat, Türkiye hazır giyim sektörünün son iki yılda yaşadığı zorlukların temelinde “hızlı pahalılaşma” ve “yanlış ekonomik kararlar” olduğunu vurgulayarak, “Çin olacağız diye yanlış yatırımlar yaptık. Özellikle hammadde ve iplikte bu hataların sonuçlarını yaşıyoruz. Ardından frene basıp dövizi baskılayıp faizi artırınca da duvara tosladık. Türkiye, 15 yılda kademeli olarak yapması gereken dönüşümü iki yılda zorla yaptı. Bu kadar hızlı bir değişim binlerce firmanın kapanmasına, 300 bine yakın kişinin işini kaybetmesine yol açtı” dedi.

Maliyet yüzde 420 arttı

İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkan Yardımcısı Mustafa Paşahan, mevcut ekonomik koşulların hazır giyim sektöründe ciddi maliyet artışlarına yol açtığını ancak 2026 yılının sektör için yeniden ivme yılı olacağına inandığını dile getirdi. Paşahan, son dönemde maliyetlerde yaşanan artışın sektörün rekabet gücünü zorladığını vurgulayarak, “Geride kalan dönemde maliyetlerimiz yüzde 420 arttı, kur ise sadece yüzde 174 yükseldi. Pazarımızın yüzde 70’i Avrupa Birliği ve Euro bölgesi. Son iki yılda artan maliyetlere, kura gelen artışa ve faizin bulunduğu seviyelere baktığınızda aradaki fark zaten görülüyor” ifadelerini kullandı.

SON DAKİKA HABERLERİ
Sonraki Haber