ABD ile Çin arasında “liman vergisi” restleşmesi
Washington ve Pekin, birbirlerinin gemilerine liman ücretleri getirdi. Uzmanlar, 2026’ya kadar milyarlarca dolarlık ek maliyetin navlun fiyatlarını ve tedarik zincirlerini altüst edeceğini öngörüyor.
ABD ile Çin arasındaki ticaret savaşı, açık denizlere taşındı. İki ülke, Salı gününden itibaren okyanus taşımacılığı yapan şirketlere liman ücretleri uygulamaya başladı. Yeni vergiler; Noel döneminde taşınacak oyuncaklardan ham petrole kadar küresel ticareti etkileyebilir.
Çin, ABD’ye ait, ABD tarafından işletilen, inşa edilen veya ABD bayrağı taşıyan gemilerden özel ücretler almaya başladığını duyurdu. Ancak Çin yapımı gemiler bu vergilerden muaf tutulacak. Devlet televizyonu CCTV, Çin’in getirdiği uygulamanın ayrıntılarını paylaşarak, Çin’de inşa edilmiş gemilerin ve tamir amacıyla boş giren gemilerin ücret dışında tutulacağını açıkladı.
YENİ UYGULAMA NASIL İŞLEYECEK
Yeni düzenlemeye göre Çin’in liman ücretleri, bir geminin yıl içindeki ilk beş seferinde veya tek bir seferde ilk giriş limanında tahsil edilecek. Uygulamanın yıllık faturalama dönemi her yıl 17 Nisan’da başlayacak.
ABD yönetimi ise bu adımı yıl başında duyurmuştu. Başkan Donald Trump, Çin’in küresel denizcilik ve gemi inşa sektöründeki hakimiyetini kırmak ve Amerikan gemi sanayisini güçlendirmek amacıyla Çin bağlantılı gemilere benzer ücretler getirmeyi planladıklarını açıklamıştı.
Bu adımın temelini, Biden yönetimi döneminde yapılan ve Çin’in “adil olmayan uygulamalarla” küresel denizcilik sektöründe üstünlük kurduğunu belirleyen bir soruşturma oluşturdu. ABD de kendi liman ücretlerini 14 Ekim itibarıyla toplamaya başlayacak. Analistlere göre Çin’in dev konteyner taşımacılığı şirketi COSCO, 2026 itibarıyla bu uygulamanın öngörülen 3,2 milyar dolarlık maliyetinin neredeyse yarısını üstlenecek.