ABD tarifeleri otomotiv devini vurdu
Jeep, Peugeot ve Fiat gibi markaları bünyesinde barındıran Stellantis, 2025’in ilk yarısında 2,3 milyar euro net zarar açıkladı. ABD’de uygulamaya giren yeni gümrük tarifeleri ve yasal düzenlemeler, şirketin Kuzey Amerika’daki satışlarını sert şekilde etkiledi.
Otomotiv devi Stellantis, 2025’in ilk yarısında 2,3 milyar euro (yaklaşık 2,7 milyar dolar) net zarar açıkladı. Şirket, bu kaybın temel nedenleri arasında ABD’de yürürlüğe giren yeni gümrük tarifeleri ve yasal düzenlemeler sonucu oluşan maliyetleri gösterdi.
KUZEY AMERİKA’DA SATIŞLARDA SERT DÜŞÜŞ
Stellantis’in ikinci çeyrek satış hacmi, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 25 oranında azaldı. Bu düşüş, analistlerin öngördüğü yüzde 12’lik gerilemenin iki katı oldu. Şirketin toplam araç satışları ise ikinci çeyrekte yüzde 6, yılın ilk çeyreğinde ise yüzde 9 oranında geriledi.
Şirketin ön sonuçlarına göre, ilk yarı net gelirleri yüzde 12,6 düşerek 74,3 milyar euroya geriledi. Stellantis, ABD’de uygulamaya giren yüzde 25’lik ithalat tarifesinin planlarını sekteye uğrattığını ve 300 milyon euro olumsuz etki yarattığını belirtti.
ÜRETİM DURDU, FİLO SATIŞLARI AZALDI
Tarifelerin yürürlüğe girmesiyle birlikte Stellantis, Nisan ayında Kanada ve Meksika’daki bazı üretim tesislerinde faaliyetlerini durdurdu. Şirket, Kuzey Amerika’daki satışlardaki sert düşüşün, ithal araçların üretim ve sevkiyatındaki azalma ile filo satışlarındaki gerilemeden kaynaklandığını açıkladı.
Stellantis ayrıca 3,3 milyar euro tutarında bir yeniden yapılandırma gideri açıkladı. Bu giderin, iptal edilen projeler, platform değer düşüklükleri ve ABD’de yakıt ekonomisi hedeflerini karşılamayan araçlara yönelik cezaların kaldırılmasıyla ilgili yasal değişikliklerden kaynaklandığı belirtildi.
ABD Başkanı Donald Trump’ın yeni vergi ve harcama yasası, otomobil üreticilerinin daha fazla çevreye zararlı araç üretmesini kolaylaştırırken, Stellantis’in mali tablolarına da ağır bir yük getirdi.
BEKLENTİLER İKİNCİ YARIYA KAYDI
Şirket, performans ve kârlılığı artırmak için yeni ürünlerin ikinci yarıda daha büyük etki yaratmasını bekliyor. Nisan ayında belirsizlik nedeniyle finansal tahminlerini askıya alan Stellantis, 29 Temmuz’da denetlenmiş ilk yarı sonuçlarını açıklayacak.
Haziran ayında CEO’luk görevine getirilen Antonio Filosa, Kuzey Amerika bölgesindeki zayıf performans nedeniyle görevden alınan Carlos Tavares’in yerine geçmişti. Filosa, bölgedeki sorumluluğunu sürdürürken, yönetim kadrosunda da kapsamlı bir değişikliğe gitti.
Paris borsasında işlem gören Stellantis hisseleri, haberin ardından sabah saatlerinde yüzde 2,1 oranında değer kaybetti. Aynı saatlerde Paris borsası genel endeksi ise yüzde 0,4 düşüş gösterdi.