‘Ayakta kalmak için mücadele ediyoruz’
Hazır giyim üretimindeki imalatçı sayısı 2024’te 61 bin 298’e, istihdam Temmuz 2025’te 540 bin 332’ye indi. Sektörün son 3 yıldaki ihracat kaybı ise 3.3 milyar dolara ulaştı.
ŞEHRİBAN KIRAÇ / NEFES
Son 3 yılda 5 bin 339 firmanın kapandığı hazır giyim sektöründe kâr dip yaparken üretim maliyetlerinin yüksekliği nedeniyle ihracat 3.3 milyar dolar düştü. İthalat ise bu yılın ilk 7 ayında yüzde 21 arttı.
İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkan Yardımcısı Mustafa Paşahan, “Fabrikaları kapatmamak için mücadele edeceğiz. Buradaki mağaza da üretici de bizim. Hiçbir devlet kendi sektörünü gözden çıkarmaz. Sektör hassas, ekonomik gelişmelerden de çok hızlı etkileniyor” dedi.
2022’de 66 bin 637 olan hazır giyim üretimindeki imalatçı firma sayısının 2024’te 61 bin 298’e, 738 bin 436 olan istihdamın da Temmuz 2025’te 540 bin 332’ye gerilediğini vurgulayan, Paşahan, “Maalesef 2022’den bu yana ihracat rakamları 3.3 milyar dolar düştü. Bu arzu ettiğimiz bir düşüş değil. Sektörde artık büyük sıçramalar, ihracat artışları olmaz” diye konuştu.
YÜZDE 65 PAHALIYIZ
Gelecek dönemde İHKİB Başkanlığı için de aday olan Mustafa Paşahan’ın sektörü ilişkin tespitleri şöyle:
- Bu sektörün Türkiye’de kalması gerektiğine inanıyoruz. Dünya markalarına bugüne kadar üretim yapıyorduk, şimdi niye memnun değiller çünkü maliyetlerimiz çok arttı.
- Tekstille birlikte sektörün istihdamının bir daha 1.2 milyon kişiye çıkması zor.
- Bugün kime sorsanız mutsuz, herkes mutsuz.
- Enflasyonla mücadele kapsamında iki yılı aşkın süredir uygulanan “düşük kur, yüksek faiz” politikası nedeniyle dünyanın en pahalı ülkelerinden biri olduk. Üretim maliyetlerinde dolar bazında Asyalı rakiplerimize göre yüzde 60-65, Avrupa’daki birçok ülkeye göre ise yüzde 15-20 daha pahalıyız. Bu durum bize müşteri ve pazar kaybı şeklinde yansıdı.
- 2023’ü 19.3, 2024’ü 17.9 milyar dolarlık ihracatla kapattık. Kan kaybı bu yıl da devam ediyor. Ocak-Eylül döneminde yüzde 6.5 gerileyen hazır giyim ihracatımız 12.7 milyar dolarda kaldı. Bu yılın 7 ayında hazır giyim ithalatı yüzde 21 artışla 2.5 milyar dolara ulaştı.
DAHA KÖTÜSÜ OLMAZ
İHKİB Başkan Yardımcısı Mustafa Paşahan, çıkışın emarelerini görmeye başladıklarını belirterek, “Dibi gördük, bundan daha kötü olmaz. Faizler ve enflasyon aşağı yönlü, kurlar da yukarı çıkarsa 2026 daha iyi olacaktır. ABD ve Avrupa merkezli altı küresel markanın temsilcilerini İstanbul’da firmalarımızla buluşturduk. Toplamda yıllık 15 milyar dolarlık ciroya sahip markaların arasında halen ülkemizde üretim yapan ve tedarik zincirini güçlendirmek isteyenlerin yanı sıra pandemi sonrasında yeniden Türkiye pazarına dönmeyi planlayanlar var” diye konuştu.