Bir zamanlar minivan üretiyordu, lüks segmentte BMW ve Mercedes’i geçti
Seres, Huawei ile kurduğu Aito markasıyla Çin’in en çok satan lüks otomobil üreticilerinden biri haline geldi. M9 modeliyle BMW ve Mercedes’i geride bırakan markanın hisse değeri yüzde 120 yükseldi.
Çinli otomobil üreticisi Seres Group Co., yalnızca birkaç yıl önce 30 bin yuan (4 bin 200 dolar) değerindeki ucuz minivanlarıyla bilinirken, bugün Çin’in lüks otomobil pazarında en çok konuşulan isimlerden biri.
2021’de teknoloji devi Huawei ile yaptığı iş birliği sonucu hayata geçirilen Aito markası, Seres’i sektördeki en iddialı oyuncular arasına taşıdı.
Aito’nun premium elektrikli ve hibrit SUV serisi, özellikle M9 modeli ile büyük başarı yakaladı.
Sadece 2024 yılında 151 bin adet satılan model, 500 bin yuan ve üzeri fiyat segmentinde Çin’in en çok satan aracı oldu. Huawei’nin Harmony işletim sistemini kullanan M9, üç ekranlı gösterge paneli, çift bölgeli buzdolabı ve ambiyans aydınlatma gibi lüks detaylarla tüketicilerin ilgisini çekti.
SATIŞLAR KATLANDI, HİSSE DEĞERİ UÇTU
Seres’in satışları son üç yılda üç katına çıkarak 427 bin araca ulaştı. Şirketin Şanghay Borsası’ndaki hisseleri de bu süreçte yüzde 120 değer kazandı. Seres Yönetim Kurulu Başkanı Zhang Xinghai, Nisan ayında düzenlenen Şanghay Otomobil Fuarı’nda yaptığı açıklamada, “Aito’nun bugünkü başarısı, pazarın ve müşterilerin takdirinden kaynaklanıyor” ifadelerini kullandı.
Çin’deki lüks otomobil pazarı, bugüne dek elektrikli araç (EV) dönüşümünden görece etkilenmemişti. Ancak Aito’nun hızlı yükselişi, tüketicilerin lüks algısında da köklü bir değişim yaşandığını gösterdi. Yalnızca otomotiv değil, Çinli teknoloji şirketleri Huawei ve Xiaomi’nin otomobil pazarına girişi de bu dönüşümün önemli bir parçası oldu.
DURGUNLUK OLUMSUZ ETKİLİYOR
Ancak Seres’in başarı öyküsü bazı zorluklarla gölgelenebilir. ThinkerCar verilerine göre Çin’de lüks otomobil satışları 2024’te yüzde 23 oranında düştü. Ekonomik durgunluk ve zayıf tüketici güveni, pazarın genelinde olduğu gibi Aito satışlarını da olumsuz etkiliyor.
Ayrıca, sektördeki fiyat savaşları da markayı zorluyor. 2025 model M9’ların fiyatlarında 10 ila 20 bin yuan arasında indirim yapılırken, Seres’in toplam satışları ise ilk çeyrekte yüzde 42 düştü.
Seres’in karşılaştığı en özgün zorluklardan biri, Huawei ile olan iş birliğinin artık tekil olmaktan çıkması. Huawei, Chery ile Luxeed, BAIC ile ise Stelato markalarını geliştirerek diğer lüks segmentlerde de benzer çözümler sunmaya başladı.