Elektrikli araçta savaş kızıştı, Çin korkutuyor

Çin’in elektrikli araç pazarında kanlı fiyat savaşları ekonomiyi sarsıyor. Şi Cinping “aşırı kapasite” uyarısı yaparken, BYD yüzlerce markanın yok olabileceğini söylüyor. Pekin’in başlattığı aşırı rekabetle mücadele kampanyası hem küresel ticaret dengelerini hem de sektördeki geleceği belirleyecek.

Çin otomotiv sektöründe elektrikli araç (EV) üreticileri arasındaki sert fiyat rekabeti, Pekin yönetiminin müdahalesiyle yeni bir döneme giriyor. Devlet Başkanı Şi Cinping, kapasite fazlası yatırımları sert biçimde eleştirirken, BYD yönetimi de yüzü aşkın üreticinin piyasadan silinebileceğini öngörüyor.

Temmuz ayında konuşan Şi Cinping, Çin’in her eyaletinde elektrikli araç fabrikası açılmasına yönelik yatırımları sorgulayarak, “aşırı kapasitenin” ülke ekonomisine ve küresel ticaret dengelerine zarar verdiğini vurguladı.

BYD Başkan Yardımcısı Stella Li ise Münih Otomobil Fuarı’nda yaptığı açıklamada, hükümetin fiyat kırma yarışını dizginlemesi halinde 120’den fazla üreticiden yaklaşık 100’ünün eleneceğini söyledi.

OTOMOTİVDE “OYUNUN KURALI”: ÖLÇEK VE TEKNOLOJİ

Sektör uzmanları, şirketlerin kısa vadeli kârı feda etmeye hazır olduğunu belirtiyor. Automobility’nin kurucusu Bill Russo, “Ölçek olmadan başarı imkânsız. Ölçeğe ulaşmak indirimli fiyatlarla mümkünse, şirketler kârdan vazgeçebilir” dedi.

UBS analisti Paul Gong ise fiyat indirimlerinin temmuzdan bu yana kısmen azaldığını, ancak devlet desteği ve yerel yönetimlerin finansal katkıları nedeniyle kısa vadede toplu bir konsolidasyonun beklenmediğini vurguladı.

NİO’DAN DEV ZARAR, BYD’DEN ZAYIF KARLILIK

Yılın ilk yarısında 1,7 milyar dolar zarar açıklayan Şanghay merkezli Nio, geçtiğimiz hafta 1 milyar dolarlık hisse satışıyla nakit elde ettiğini duyurdu.

BYD ise tedarikçilere ödemelerin hızlandırılması nedeniyle ikinci çeyrekte analist beklentilerinin altında gelir açıkladı. Şirketin brüt kâr marjı iki puandan fazla geriledi.

PEKİN’İN ÖNLEMLERİ: REKLAM VE ÖDEMELER YAKIN TAKİPTE

Haziran ayında yürürlüğe giren düzenleme ile otomobil üreticilerinin tedarikçilere en fazla 60 gün içinde ödeme yapması zorunlu hale geldi. Bu adım, sektörde sık kullanılan çek ve gecikmeli ödeme gibi yöntemleri sınırladı.

Geçtiğimiz hafta ise Pekin, abartılı ve yanıltıcı otomobil reklamlarını hedef alan üç aylık bir kampanya başlattı.

İHRACATTA REKOR: BATI İLE TİCARET GERGİNLİĞİ

Rekabet ve sıkı denetimler altında Çinli üreticiler rotayı ihracata çevirdi. Yılın ilk sekiz ayında 4,3 milyon araç ihraç edilirken, bunların 1,5 milyonu elektrikli araçlardan oluştu.

BYD’nin yurt dışı satışları 630 bini aşarak ikiye katlandı. Şirket, yıl sonunda 940 bin araç satmayı hedefliyor. Ancak bu ihracat hamlesi, Batılı ülkeler tarafından “fazla kapasiteyi ihraç etme” stratejisi olarak eleştiriliyor.

YABANCI MARKALAR KAN KAYBEDİYOR

Çin pazarında yabancı markaların payı 2020’deki yüzde 60 seviyesinden yüzde 30’a geriledi. Tüketiciler, daha ucuz ve teknolojik Çin üretimi elektrikli araçlara yöneliyor.

Goldman Sachs analistleri, ihracatın artışıyla birlikte sektörün kapasite kullanım oranının 2024’te yüzde 61’den gelecek yıl yüzde 81’e yükselebileceğini öngörüyor.

BYD Çin
SON DAKİKA HABERLERİ
Sonraki Haber