Google, arama hizmetlerini değiştirmek zorunda kalabilir
İngiltere Rekabet ve Piyasalar Otoritesi (CMA), Google'ın pazar gücünü incelemeye aldı. Yeni düzenlemelerle teknoloji devinin arama hizmetlerinde değişiklik yapması gerekebilir.
İngiltere’nin rekabet düzenleyicisi Rekabet ve Piyasalar Otoritesi (CMA), Google’ın arama pazarındaki hakimiyetine yönelik başlattığı incelemede, şirketin hizmetlerini daha rekabetçi hale getirmesi için bazı değişiklikler yapabileceğini açıkladı.
ABD merkezli teknoloji devi Alphabet’in bünyesinde yer alan Google, İngiltere’de yapılan internet aramalarının yüzde 90’ından fazlasını gerçekleştiriyor. Ayrıca ülkede yaklaşık 200 bin işletme, müşterilerine ulaşmak için Google’ın arama reklamlarını kullanıyor.
YENİ YASA, YENİ YETKİLER
CMA, yeni bir yasa kapsamında yürüttüğü bu soruşturmayla, belirli bir pazarda aşırı güç sahibi olan şirketlere değişiklik dayatabilecek. Henüz Google’a yönelik herhangi bir yasa dışı rekabet uygulaması suçlamasında bulunmayan kurum, ön karar sürecinde şirketin atabileceği adımlar için bir "yol haritası" yayımladı.
CMA’nın önerileri arasında kullanıcıların farklı arama motorları arasında seçim yapabilmesine imkan tanıyacak “seçim ekranları” yer alıyor. Ayrıca, içerikleri Google’da yer alan yayıncılar için daha fazla şeffaflık ve kontrol mekanizması getirilmesi gerektiği ifade ediliyor.
REKABETİN ARTMASI MALİYETLERİ DÜŞÜREBİLİR
Verilere göre, Birleşik Krallık’taki internet kullanıcıları günde ortalama 5 ila 10 kez Google üzerinden arama yapıyor. İşletmeler ise yılda ortalama 33 bin sterlin tutarında Google reklamı veriyor. CMA’ya göre, daha etkin bir rekabet ortamı bu maliyetlerin düşmesine yol açabilir.
CMA Üst Yöneticisi Sarah Cardell, Google’ın arama hizmetlerinin bugüne kadar ciddi faydalar sağladığını belirtti ancak mevcut durumda daha açık ve yenilikçi bir pazar yapısının mümkün olduğunu vurguladı. Cardell, hedeflenen değişikliklerin orantılı ve amaca uygun olduğunu belirterek, “Bu sayede İngiltere’deki tüketicilere ve işletmelere daha fazla seçenek ve kontrol imkânı sunulabilir” dedi.
GOOGLE: ÖNERİLER GENİŞ VE BELİRSİZ
Google ise CMA’nın önerilerini “geniş kapsamlı ve odaklanmamış” olarak nitelendirdi. Buna rağmen şirket, düzenleyici kurumla yapıcı şekilde çalışacağını duyurdu.
Google’ın arama faaliyetleri yalnızca İngiltere’de değil, dünya genelinde düzenleyici otoritelerin inceleme konusu olmaya devam ediyor.
ABD VE AB’DEN YAPTIRIMLAR
Geçtiğimiz yıl ABD’de bir mahkeme, Google’ın yasa dışı bir arama tekelini sürdürdüğüne hükmetmişti. Avrupa Birliği ise şirkete 2,4 milyar avro para cezası vermişti. Bu ceza, Google’ın Alışveriş karşılaştırma hizmetini arama sonuçlarında öne çıkardığı gerekçesiyle kesilmişti.
CMA, nihai kararını Ekim ayında açıklamayı planlıyor.