Google, reklam teknolojisini değiştirebilir
Google, Avrupa Birliği’nin yaklaşık 3 milyar avroluk rekabet cezasının ardından reklam teknolojisi ürünlerinde bazı değişiklikler yapmayı teklif etti ancak şirket, karara itiraz etmeye hazırlanırken AB’nin öne sürdüğü olası bölünme önerilerine mesafeli duruyor.
Google, AB Komisyonu’nun Eylül ayında verdiği antitröst kararının ardından, reklam teknolojisi hizmetlerinde bir dizi değişiklik yapmayı kabul ettiğini açıkladı.
Şirket, Ad Manager platformunda yayıncıların farklı teklif verenler için ayrı taban fiyatlar belirleyebilmesine imkân sağlayacağını ve ad tech servisleri arasında daha fazla birlikte çalışabilirlik sunacağını duyurdu. Google’a göre bu adımlar, hem yayıncılara hem de reklamverenlere daha fazla seçenek ve esneklik sağlayacak.
GOOGLE KARARI TANIMIYOR VE İTİRAZA HAZIRLANIYOR
Tekliflere rağmen Google, Avrupa Komisyonu’nun kararına katılmadığını ve temyize gitmeyi planladığını belirtti. AB rekabet makamları, Google’ın kendi reklam borsalarına avantaj sağlayarak pazar hâkimiyetini kötüye kullandığını söylemiş ve bu uygulamalara son verilmesini istemişti.
AB'DEN DAHA RADİKAL ADIM ÇAĞRISI
Cezanın açıklanmasının ardından AB rekabetten sorumlu yetkilisi Teresa Ribera, sektörde eşit şartların sağlanabilmesi için Google’ın reklam teknolojisi biriminin bazı bölümlerini elden çıkarması gerekebileceğini ima etmişti. Bu yaklaşım, selefi Margrethe Vestager’in savunduğu daha kapsamlı bölünme çağrılarından daha sınırlı olsa da Google tarafından hâlâ “aşırı” bir seçenek olarak değerlendiriliyor.
AB TARİHİNİN EN YÜKSEK CEZALARINDAN BİRİ
Google’a verilen 2,95 milyar avroluk ceza, Avrupa Komisyonu’nun bugüne kadar şirkete uyguladığı en ağır yaptırımlardan biri. AB, daha önce Android nedeniyle 4,13 milyar avro, alışveriş arama hizmetlerine ilişkin 2,42 milyar avro ceza kesmişti. 1,49 milyar avroluk AdSense cezası ise geçen yıl iptal edilmişti.
DİJİTAL REKLAM PAZARINDA LİDER KONUMDA
EMarketer’ın 2025 tahminlerine göre Google, 757,5 milyar dolarlık küresel dijital reklam pazarında liderliğini sürdürüyor. Şirketin 2025’te dijital reklam gelirinin 205,04 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Bunun 171,72 milyar doları küresel arama reklamlarından, 33,33 milyar doları ise display reklamlardan elde edilecek.