İngilizler Heathrow için kesenin ağzını açtı

İngiltere, Heathrow Havalimanı’nın modernizasyonu ve üçüncü pist yapımının açan dev yatırım planını desteklediğini açıkladı. 49 milyar sterlinlik (2.7 trilyon lira) proje, Arora Group’un daha düşük maliyetli alternatifine tercih edildi. Türkiye'de ise Atatürk Havalimanı kapatılarak, milyarlarca liralık pistleri parçalanmıştı...

Britanya hükümeti, ülkenin en büyük havalimanı olan Heathrow’un genişleme ve modernizasyon planına resmen destek verdiğini açıkladı. Toplam 49 milyar sterlin değerindeki proje, üçüncü pistin yapımını da içeren kapsamlı bir yatırım paketinden oluşuyor.

Bu rakamın yaklaşık 15 milyar sterlinlik kısmı daha önce planlanan yenileme çalışmalarını kapsarken, pistin inşası, çevre yollarının yeniden düzenlenmesi ve yeni terminalin eklenmesi için gereken maliyetin 33 milyar sterlin civarında olduğu belirtildi.

ALTERNATİF PROJE GERİDE KALDI

Proje, havalimanı çevresinde arazi ve otelleri bulunan Arora Group’un daha düşük maliyetli teklifiyle kıyaslanarak değerlendirildi. Arora’nın maliyet tahmini 25 milyar sterlinin altında olsa da bazı ek harcamaların bu hesaba dâhil edilmediği belirtildi. Hükümet, Heathrow’un tam ölçekli pist planını “hedeflere en uygun ve hayata geçirilebilir seçenek” olarak seçti.

UÇUŞLAR 2035’TE BAŞLAYABİLİR

Havalimanı projelerine bu yıl hız veren hükümet, eylül ayında Gatwick Havalimanı’nda ek pisti kullanıma açan kararı duyurmuş, nisan ayında ise Luton için yeni terminale onay vermişti. Londra’nın batısında yer alan Heathrow, Avrupa’nın en yoğun havalimanı olmasına rağmen sadece iki piste sahip. Paris Charles de Gaulle ve Frankfurt dört, Amsterdam Schiphol ise altı piste sahipken Heathrow’un kapasitesi uzun süredir sınıra dayanmış durumda.

Yeni pistten ilk uçuşların 2035 yılında başlaması hedefleniyor. Projenin planlama onayının ise 2029’a kadar alınması gerekiyor. Hükümet, iklim yükümlülükleriyle uyumlu bir şekilde ilerlemek için “hızlı ve kapsamlı” bir politika gözden geçirme süreci yürütüleceğini, böylece geçmişte hava kalitesi ve emisyon nedeniyle yaşanan hukuki engellerin aşılmasının amaçlandığını belirtti.

HAVAYOLLARI MALİYETTEN ENDİŞELİ

Heathrow’un sahipleri arasında Fransa’dan Ardian, Katar Yatırım Otoritesi ve Suudi Arabistan Kamu Yatırım Fonu gibi dev yatırımcılar bulunuyor. Havalimanı yönetimi kararı memnuniyetle karşılasa da gecikme yaşanmaması için hükümet ve düzenleyici kurumun Aralık ortasına kadar net bir çerçeve sunması gerektiğini vurguladı.

Öte yandan British Airways’in sahibi IAG ve Virgin Atlantic gibi havayolları, Heathrow’un halihazırda yüksek olan ücretlerinin genişleme nedeniyle daha da artmasından kaygı duyuyor. IAG sözcüsü, projenin “karşılanabilirliği konusunda ciddi endişeleri” olduğunu belirterek hükümetle maliyetlerin azaltılması için görüşeceklerini söyledi.

PROJE DETAYLARI GÖZDEN GEÇİRİLECEK

Hükümet açıklamasında, pistin uzunluğu, yerleşim planı ve ek altyapı gereksinimleri gibi detayların kapsamlı bir incelemeyle belirleneceği ifade edildi. Böylece İngiltere’nin uzun vadeli havacılık kapasitesini artırması ve ekonomik büyümeyi desteklemesi hedefleniyor.

SON DAKİKA HABERLERİ
Sonraki Haber