Kullanıcılarının hepsi bot olan sosyal medya platformu yapıldı: Sonuçlar şaşırttı

Amsterdam Üniversitesi'ndeki araştırmacılar, sosyal medyadaki toksikliğin ortadan kaldırılıp kaldırılamayacağını görmek için yalnızca yapay zeka botlarının kullanıcı olduğu bir sosyal medya platformu kurdu. Sonuçlar dikkat çekici.

Fotoğraf: Shutterstock

Sosyal medya artık nefret söylemi, dezenformasyon ve kutuplaşmanın hakim olduğu toksik bir ortam olarak görülüyor. Amsterdam Üniversitesi'ndeki araştırmacıların yaptığı yeni bir araştırma ise bu durumun değişmeyebileceğine işaret ediyor.

Yapay zeka ve sosyal medya alanında araştırma görevlisi olan Petter Törnberg ve asistanı Maik Larooij, bu durumu test etmek için bir deney yaptı.

Deneyde yalnızca OpenAI'ın GPT-4o modeliyle çalışan sohbet robotlarının kullanıcı olduğu bir sosyal medya platformu simüle edildi. İki bilim insanının amacı sosyal medyanın kutuplaşmasını engellemek için yapabileceğimiz bir şey olup olmadığını görmekti.

DAHA DA BETERİ OLDU

Bunun için de bir dizi müdahale stratejileri uygulandı. Müdahaleler arasında haber akışını kronolojik sıralamak, farklı görüşleri öne çıkarmak, takipçi sayısı gibi sosyal medya performansını gösteren ölçüleri gizlemek, kullanıcı biyografilerini kaldırmak vardı.

Ne var ki bu stratejilerin hiçbiri işe yaramadı. Bazı yöntemler ufak tefek faydalar sağlasa da hiçbiri kutuplaşmayı tatmin edici ölçüde düşüremedi. Ars Technica'nın haberine göre bazı yöntemler durumu daha da kötüleştirdi.

Örneğin haber akışını kronolojik hale getirmek dikkat eşitsizliğini azaltsa da abartılı içerikleri üste çıkardı.

Araştırmacılar sadece içeriklerin değil, oluşan toksik ağ yapılarının da kutuplaşmayı körüklediğine dikkat çekerek "Çok az içerik görünürlük kazanıyor, geri kalanı ise yok oluyor" dedi.

'MEVCUT DÜZEN SÜRDÜRÜLEBİLİR DEĞİL'

Törnberg, üretken yapay zekanın yükselişinin bu sorunu daha da büyütebileceğine dikkat çekiyor. Araştırmacılar deneyde yapay zekayı özne olarak kullanmanın "taraflılık ve kısıtlamalar" nedeniyle "mükemmel bir çözüm" olmadığını kabul etmekle birlikte söz konusu teknolojinin "insan davranışını olabilecek en iyi şekilde kopyaladığını" söyledi.

Platformların reklam gelirini artırmak için yapay zeka ile üretilen yanlış ve kutuplaştırıcı içeriklerinden faydalandığı ve faydalanabileceği konusunda uyaran Törnberg, "Mevcut sosyal medya modellerinin bu duruma uzun vadede dayanabileceğini sanmıyorum" dedi.

Yapay Zeka sosyal medya
SON DAKİKA HABERLERİ
Sonraki Haber