Kuryeleri işsiz bırakacak test

Uzun çalışma saatleri, düşük ücretler ve baskıcı sendika karşıtlığıyla eleştirilen Amazon, şimdi çözümü insan yerine robotlarda arıyor. San Francisco’da kurulan “insansı park” adlı yeni tesiste, yapay zeka destekli robotlar gerçek teslimat ortamlarında test ediliyor.

Yıllardır zorlu koşullar altında çalışan Amazon kuryeleri; düşük ücretler, uzun mesailer ve sendikal örgütlenmeye yönelik baskılarla gündemde. Geçtiğimiz yıl gerçekleşen ve Teamsters sendikasının öncülük ettiği, ABD tarihinin en büyük Amazon işçi grevi bu koşullara karşı bir isyandı.

Ancak Amazon, çalışanlarının robot gibi muamele gördüğü eleştirilerine verdiği yanıtla şaşırttı: Gerçek robotlar.

SAN FRANCISCO’DA “İNSANSI PARK” DENEYİ

The Information’ın haberine göre Amazon, San Francisco’daki bir tesisinde “insansı park” adını verdiği yeni bir robotik test alanı kurdu. Tesiste, Rivian markalı elektrikli teslimat araçlarıyla entegre çalışacak şekilde tasarlanan iki ayaklı, insansı robotlar, evlere teslimat senaryoları üzerinden test ediliyor.

Anonim bir kaynak, alanı “kapalı bir engel parkuru” olarak tanımladı. Burada, Amazon’un insansı robotları gerçek dünya koşullarına benzer bir ortamda değerlendirilmekte.

Amazon’un bu robotik sistemde yapay zekayı nasıl kullanacağı henüz net değil. Şirket, yakın zamanda yeni bir donanım araştırma birimi kurarak yapay zeka sistemlerini depo robotlarına entegre etmeyi hedefliyor.

Amazon’un eski yöneticilerinden Brittain Ladd’e göre, “Yapay zekanın temel etkisi, bir işletmenin veya ekosistemin hızını artırmasıdır. Bu da Amazon’un, yılın 365 günü 24 saat çalışmasını zorunlu hale getiriyor.” Ladd’e göre insansı robotlar ve otonom araçlar, Amazon’un geleceği için “olmazsa olmaz”.

Ancak Ladd, bu teknolojinin hemen devreye alınamayacağını belirtiyor: “Amazon’un yakın zamanda insansı robotları teslimatlarda kullanması mümkün değil. Fakat 2030 yılına kadar bu hedefe ulaşması gayet olası.”

TESLİMAT GÖZLÜKLERİ: SÜREKLİ GÖZETİMİN YENİ HALİ Mİ?

Amazon’un robot teknolojilerine geçişi tamamlanana kadar, mevcut insan çalışanları için de teknolojik “yardımcılar” geliştiriliyor. Şirket, Finli artırılmış gerçeklik firması IXI ile 36,5 milyon dolarlık bir anlaşma yaparak ekranlı ve yapay zeka destekli gözlükleri test etmeye başladı.

Reuters’a konuşan bir Amazon yetkilisine göre bu gözlükler, kuryelere teslimat noktalarını daha kolay bulmaları için yardımcı olacak. Ancak şirketin geçmişte molasız çalışmaya zorlanan, hatta tuvalet ihtiyacını şişelere gidermek zorunda kalan çalışanları düşünüldüğünde, bu teknolojik adım daha fazla üretkenlik baskısı olarak yorumlanıyor.

Yapay zeka ve robotik sistemlere yapılan bu yatırımlar, şirketin iş gücü maliyetlerini düşürme ve operasyonel hızını artırma hedeflerinin bir parçası. Ancak eleştirmenler, bu yönelimin çalışan refahını ikinci plana ittiğini ve işçilerin yerine geçecek otomasyon çözümlerinin insan emeğini daha da değersizleştireceğini savunuyor.

Henüz robotlar sokaklarda teslimat yapmaya başlamadı. Ama Amazon’un “insan gibi çalışan robot” vizyonu, hem teknoloji dünyasında hem de emek çevrelerinde uzun süre tartışılacağa benziyor.

SON DAKİKA HABERLERİ
Sonraki Haber