Meksika, dünyanın en büyük YouTuber'ı MrBeast'e savaş açtı
YouTube'da 395 milyon abonesi bulunan sosyal medya fenomeni MrBeast’in antik Maya kentlerinde kendi çikolata markasının reklamını yapması Meksika'yı ayağa kaldırdı.
Meksika hükümeti, dünyaca ünlü YouTuber MrBeast’in ülkenin antik arkeolojik alanlarını kullanarak kendi markasına ait çikolataların reklamını yaptığı gerekçesiyle, yapım şirketinden tazminat talep etti.
10 Mayıs’ta yayımlanan ve şu ana kadar 60 milyon kez izlenen videoda, 395 milyon abonesi bulunan sosyal medya fenomeni MrBeast, ülkenin güneydoğusunda yer alan antik Maya şehirleri Calakmul ve Chichen Itza’yı ziyaret ediyor.
“I Explored 2,000 Year Old Ancient Temples” (2.000 Yıllık Antik Tapınakları Keşfettim) başlıklı videoda MrBeast, piramitlerden birine girerken “Hükümetin bunu yapmamıza izin vermesine inanamıyorum” ifadelerini kullanıyor.
Bu sözler, özellikle Meksikalı kullanıcılar arasında büyük tepkiye yol açtı. Birçok kişi, bu tür alanlara yerel halkın bile sınırlı erişimi varken, bir yabancıya bu ayrıcalığın tanınmasını eleştirdi.
Meksika Devlet Başkanı Claudia Sheinbaum, YouTuber’a bu erişimin hangi koşullar altında verildiğinin açıklanmasını talep etti.
TAZMİNAT VE ÖZÜR İSTİYORLAR
Videoda MrBeast, kendi markasına ait atıştırmalıkları tanıtırken ürünlerini “Maya onaylı” şeklinde nitelendiriyor. Bu ifadeler üzerine, Meksika Ulusal Arkeoloji ve Tarih Enstitüsü (INAH) resmi şikayette bulundu.
Enstitü, sosyal medya üzerinden yaptığı açıklamada, “YouTuber’ların ve genç neslin yerli uygarlıklarımızın değerini takdir etmesinden memnunuz. Ancak bu değerler üzerinden haksız kazanç sağlanmasını kesin şekilde kınıyoruz” dedi.
Açıklamada ayrıca, Full Circle Media adlı yapım şirketine verilen iznin, “arkeolojik alan görüntülerinin özel kazanç amacıyla ticari markalar tarafından reklam amaçlı kullanılmasına izin vermediği” belirtildi.
INAH, yapılan çekimlerin izin şartlarına aykırı olduğunu belirterek, tazminat ve kamuoyu önünde bir özür talep ettiklerini duyurdu.