Otomotiv devi BYD alarm veriyor
Tesla’yı geride bırakarak dünyanın en çok elektrikli araç satan üreticisi haline gelen BYD, Çin’de artan rekabet, düzenleyici baskılar ve satışlardaki düşüş nedeniyle zor bir dönemden geçiyor. Şirketin kârı üst üste ikinci çeyrekte gerilerken, hisseleri son dokuz ayın en düşük seviyesine indi.
Çinli otomobil üreticisi BYD (Build Your Dreams), 2024 yılında Tesla’yı geçerek küresel elektrikli araç satışlarında liderliğe oturmuştu.
Hükümet desteği, agresif fiyat stratejisi ve uluslararası genişleme politikası, şirketin hızlı yükselişinde belirleyici olmuştu.
Ancak bu ivme 2025’e girerken zayıfladı.
Bloomberg'in analizine göre Çinli yetkililerin fiyat indirimleriyle yürütülen “fiyat savaşlarını” sıkı denetim altına alması, BYD’nin satış temposunu yavaşlattı. Eylül ayında şirket, Çin’in en çok satan otomobil üreticisi unvanını devlet destekli SAIC Motor Corp.’a kaptırdı.
SATIŞLAR GERİLEDİ, HEDEFLER AŞAĞI ÇEKİLDİ
Yurt dışı pazarlarda güçlü bir performans sergilese de BYD, iç pazarda ilk kez 2020’den bu yana yıllık satış düşüşü yaşadı.
Şirketin üst düzey yöneticilerinden Li Yunfei, 2025 için belirlenen 5,5 milyon araç satış hedefinin 4,6 milyona düşürüldüğünü açıkladı.
Yurt dışındaki yüksek satış fiyatları kâr kayıplarını kısmen telafi etse de yeterli olmadı. BYD’nin net kârı ağustosta %30, ekim ayında ise %33 oranında azaldı.
ÇİN'DE DÜZENLEYİCİ BASKI ARTARAK DEVAM EDİYOR
Çin hükümeti, 2023’te başlayan sert rekabetin piyasayı bozması üzerine otomobil sektöründeki fiyat indirimlerine kısıtlamalar getirdi. Bu durum, BYD’nin en etkili satış araçlarından birini devre dışı bıraktı.
Ayrıca tedarik zinciri finansmanına yönelik yeni düzenlemeler, şirketin tedarikçilere ödeme süresini 275 günden 60 güne indirmesini zorunlu kıldı.
Şirketin bir diğer sorunu ise yeni araç serisinin 2026’dan önce piyasaya çıkmayacak olması. BYD şu anda bayilerdeki stok fazlasını eritmeye çalışıyor ve bu da satış performansını olumsuz etkiliyor.
KÜRESEL ZORLUKLAR VE TİCARET ENGELLERİ
BYD, Çin dışındaki pazarlarda da yeni engellerle karşı karşıya. Avrupa ve Meksika, düşük maliyetli Çinli elektrikli araç ithalatını sınırlamaya hazırlanıyor.
ABD pazarında ise yüksek gümrük vergileri ve 2027’de yürürlüğe girecek teknoloji kısıtlamaları nedeniyle Çinli üreticilere fiili erişim engeli bulunuyor.
YATIRIMCILARDA ENDİŞE BÜYÜYOR
BYD’nin piyasa değeri mayıs ayında 175 milyar dolar ile zirve yaparken, düzenleyici kısıtlamalar ve satış yavaşlaması sonrası hisseler sert düştü.
Eylül ayında açıklanan kâr düşüşü sonrası hisseler %8 değer kaybetti ve 6 milyar dolarlık piyasa değeri silindi.
Kısa süre sonra, Warren Buffett’ın Berkshire Hathaway şirketinin BYD’deki tüm hisselerini elden çıkardığı haberi, hisse fiyatlarını üç günde %7 daha aşağı çekti.
BYD sözcüsü, “Hisse alım satımları piyasaların doğasında var. Buffett’a uzun süreli desteği için teşekkür ediyoruz” açıklamasını yaptı.
Ekim sonunda açıklanan üçüncü çeyrek sonuçları sonrası BYD hisseleri, son dokuz ayın en düşük seviyesine geriledi.