Porsche'u elektrik çarptı
Porsche, elektrikli araç yatırımlarında yaşadığı kârlılık sorunları nedeniyle strateji değişikliğine gidiyor. Bu dönüşüm, şirketin faaliyet kârında 2,1 milyar dolarlık düşüşe neden olurken, Volkswagen’in de yıl sonu beklentilerini aşağı çekmesine yol açtı.
Lüks otomobil üreticisi Porsche AG, elektrikli araç stratejisinde önemli bir geri adım attı. Şirket, planladığı batarya destekli lüks SUV modelini iptal ettiğini ve ürün gamına daha fazla içten yanmalı ve hibrit model ekleyeceğini duyurdu. Bu karar, faaliyet kârında 1,8 milyar euro (2,1 milyar dolar) düşüşe neden oldu ve hem Porsche hem de ana şirketi Volkswagen’in yıl sonu finansal beklentilerini aşağı çekmesine yol açtı.
Almanya otomotiv sektörü, yüksek maliyetler ve düşük satışlarla mücadele ederken, Porsche’nin bu hamlesi sektördeki zorlukların bir yansıması olarak değerlendiriliyor.
Porsche’nin yaşadığı sıkıntılar, Stellantis ve Renault gibi diğer Avrupalı üreticilerin de karşı karşıya olduğu düşük elektrikli araç talebiyle örtüşüyor. 2022’deki halka arzdan bu yana beklentileri karşılamakta zorlanan Porsche, Çin’deki yavaşlama ve ABD’deki gümrük tarifelerinden de olumsuz etkilendi. Cuma günü yapılan kâr uyarısı, şirketin bu yılki dördüncü revizyonu oldu. Hisse fiyatlarındaki düşüş nedeniyle Porsche, Almanya’nın DAX endeksinden çıkarılıyor.
ÇİN VE ABD’DEKİ ZORLUKLAR STRATEJİ DEĞİŞİKLİĞİNİ TETİKLEDİ
Porsche, dünyanın en büyük otomotiv pazarı olan Çin’de zayıf lüks tüketim harcamaları ve BYD gibi yerel üreticilerin EV pazarındaki hakimiyeti nedeniyle zorlanıyor. ABD’de ise Başkan Donald Trump’ın uyguladığı tarifeler, Porsche’nin yalnızca ithalatla faaliyet gösterdiği bu pazarda ciddi baskı yaratıyor.
Bu sorunlar, Porsche’nin ana şirketi Volkswagen’i de etkiliyor. Elektrikli araçlara erken geçiş yapan Volkswagen, bazı batarya projelerini geri çekti ve maliyetleri azaltmak için kapsamlı bir yeniden yapılanma sürecine girdi. Şirket, Porsche’nin kararları nedeniyle yaklaşık 3 milyar euroluk nakit dışı değer düşüklüğü yaşayacağını ve yıl sonu faaliyet kâr marjı beklentisini yüzde 2 ila 3’e düşürdüğünü açıkladı.
LÜKS MARKALAR ZORLANIYOR
Volkswagen, bu yıl Avrupa’da Tesla, Stellantis ve BYD’yi geride bırakarak EV satışlarında ilerleme kaydetti. Uygun fiyatlı batarya modelleriyle talebi artırmayı hedefleyen şirket, AB’nin 10 yıl içinde yalnızca yeni EV satışını zorunlu kılma planına karşı çıkan sanayi temsilcilerine destek veren Almanya Başbakanı Friedrich Merz gibi politikacılar sayesinde regülasyonlarda gevşeme umuyor.
Ancak Volkswagen’in kâr marjını destekleyen lüks markaları zorluk yaşıyor. Audi Grubu (Bentley, Lamborghini ve Ducati’yi de kapsıyor), temmuz ayında yıl sonu beklentilerini düşürdü. Kuzey Amerika ve Çin gibi büyük pazarlarda sevkiyatlar azaldı.
YÖNETİM DEĞİŞİKLİĞİ GÜNDEMDE
Porsche, yeniden toparlanmak için bazı üst düzey yöneticileri değiştirdi ve maliyetleri azaltmak amacıyla işten çıkarmalar da dahil olmak üzere çeşitli önlemler aldı. Zayıf EV talebi nedeniyle kendi batarya üretim planından da vazgeçti.
Tüm bu gelişmeler, hem Porsche hem de Volkswagen’in CEO’su olan Oliver Blume üzerindeki baskıyı artırıyor. Bloomberg’in geçtiğimiz ay bildirdiğine göre, Porsche-Piech aile hissedarları yeni bir lider arayışına başladı ve potansiyel adaylarla görüşmeler yürütüyor.