Satacak ürün bulamayabiliriz
Özgür Tort, üreticilerin tarımdan çekildiğini, maliyetlerin yönetilemez hale geldiğini belirterek, “Satacak ürün bulamayız, gıdada ithalatçı oluruz” dedi.
ŞEHRİBAN KIRAÇ / NEFES
Migros Grubu İcra Başkanı ve CEO’su Özgür Tort, gıdaya erişimle ilgili sorun olduğunu, çiftçinin kazanmadığı için üretmek istemediğini vurgulayarak, “Ben kendi işim ve ülkemizin salahiyeti açısından da bakıyorum, bu tempoda gidersek Türkiye’de satacak ürün bulamayabiliriz. O zaman da ithalat furyasının içinde bazı sektörlerimiz varken gıdamızı da bu paydaşlardan biri haline getirmek zorunda kalacağız diye kaygılarımız var” dedi. Tort, güvenilir gıdaya erişme, işlenmemiş gıdadaki enflasyon ve üretecek insan bulma konusunda ciddi mesafe kaydedilmesi gerektiğini söyledi.
Türk İş Dünyası Konfederasyonu’nun (TÜRKONFED) Antalya’da düzenlediği 26. İş Dünyası Zirvesi’nde konuşan Tort’un konuşmasının satır başları şöyle:
- En temelinde 59 yaşına gelmiş çiftçi yaş ortalamasıyla hareket edersek yolumuz çok meşakkatli hatta olumsuz.
- Sanayicilere çok saygım var, ne olur tarım sanayisine yönelin. Bu biraz da milli bir konu. Gıdasız kalma riski var. Pandemide yaşadık. Soğuk, sıcak savaş dönemlerinde yaşadık. Aksiyona geçmemiz gerekiyor.
- Üretmek hiç kârlı değil ve ithalat çok daha kolay. Örneğin mercimeği ithal etmek çok kolay. Migros 70 senelik bir şirket. İthalatı çok rahat yapabilir ama yapmayacağız dedik. Yerli mercimek konusunda ciddi bir irade koyma çabasındayız. Çok az kaldı yüzde 100 yerli mercimeğe. Şu an Kayseri Şeker ile boş tarlada mercimek üretiyoruz. İthalden pahalıya gelmesine rağmen bu mücadeleyi veriyoruz.
- Satmaya çalıştığımız susamların, helvaların tahinlerin hepsini yüzde 100 yerliye çeviriyoruz.
- Niğde patatesin merkeziydi. O kadar agresif tarım yaptık ki Niğde’de patates yetişmeme riski var. Oradaki patatesçilerle kol kola verdik, kendi orijinal çeşitlerimizin üretilmesini sağlıyoruz. Kelebek etkisi üretimde müthiş çalışıyor.
Antalya’da bedava olsa İstanbul’da 21 lira
Randımanlı üretmiyorsak Anyalya’da sıfır maliyetli bir ürünü İstanbul’da satmanın maliyeti 21 lira. Bizim ne yapıp edip tedarik, ortak üretim maliyetini düşürmemiz lazım. Kamyonla değil de raylı sistemle nakil yaparsak nakliye maliyeti üçte birine düşüyor.
Pestisit, gübre, sulama, enerji kontrolünde tarım ne yazık ki sınıfta kaldı.
Yerli ürün almak için direniyoruz
KOTON CEO’su Bülent Sabuncu da 26. İş Dünyası Zirvesi’nde yaptığı konuşmada 3 yıl önce 21 milyar dolar hazır giyim ihracatı varken bu sene rakamın 16 milyar dolar seviyesinde gerçekleşeceğini söyledi. Sabuncu, “Herkes çalışıyorken bizim durmamız mümkün değil. Yıllar içinde zorla kazanılmış tekstil gücü var. Bunu korumak kolay değil. Bir kırılma var. İthalat çok kolay. Rekabetimizin çok büyük bir kısmı fiyat baskısı yüzünden ithalata yönelirken biz de Koton olarak üretimin yüzde 81’ini Türkiye’den alıyoruz bunun için direniyoruz” diye konuştu.