Süper tanker kiralama maliyeti beş yılın en yüksek seviyesine çıktı

Rus petrolüne yönelik yaptırımlar ve Orta Doğu ile ABD’den artan arz, süper tanker talebini hızlandırarak navlun fiyatlarını 2020’den bu yana görülen en yüksek seviyeye taşıdı.

Küresel petrol taşımacılığında süper tanker kiralama maliyetleri, alıcıların yaptırımlar nedeniyle Rus petrolüne alternatif arayışını hızlandırmasıyla sert yükseldi. Orta Doğu’dan Çin’e 2 milyon varile kadar ham petrol taşıyabilen çok büyük ham petrol tankerleri (VLCC) için gösterge navlun oranları, geçen haftanın sonunda günlük 137 bin dolara yaklaşarak yıl başından bu yana yüzde 576 artış gösterdi. Bu seviye, Nisan 2020’den bu yana görülen en yüksek nokta oldu ve iki hafta önce kaydedilen çok yıllı zirveyi de geride bıraktı.

Birden fazla güzergâhı kapsayan daha geniş VLCC endeksi de günlük 116.400 dolara çıkarak son beş yılın rekorunu yeniledi.

YAPTIRIMLAR TALEBİ YENİ TEDARİKÇİLERE KAYDIRDI

ABD’nin Rosneft ve Lukoil’in petrol ihracatına yönelik yaptırımlarının cuma günü yürürlüğe girmesiyle özellikle Hindistan ve Çinli alıcıların alternatif kaynaklara yönelmesi, tanker talebindeki artışı hızlandırdı.

Geçen hafta, kasım sonu ve aralık teslimatları için Orta Doğu’dan ham petrol taşımak üzere yaklaşık bir düzine süper tanker için yeni rezervasyonlar yapıldı. Bu talep artışı, VLCC kazançlarını daha da yukarı çekti.

DİĞER TANKER TİPLERİ DE FİYAT ARTIŞINDAN YARARLANIYOR

Navlun fiyatlarındaki yükseliş, daha küçük tanker sınıflarına da olumlu yansıdı. VLCC’lerin taşıma yükünün yaklaşık yarısını alabilen Suezmax tankerleri, Orta Doğu’da normalde VLCC’lerin kullandığı güzergâhlarda yük almak üzere bölgeye kaydı.

Aframax sınıfı, yaklaşık 700 bin varil taşıyabilen tankerler de benzer şekilde yükselişten pay aldı. Sentosa Shipbrokers’ın verilerine göre Orta Doğu’dan Asya’ya yapılan yolculuklarda Aframax navlunları geçen hafta günlük 51 bin dolara ulaştı.

Ayın başında ise jet yakıtı ve dizel gibi ürün tankerlerinin rekor sayıda ham petrol taşımaya yöneldiği görüldü. “Kirletme” olarak bilinen bu dönüşüm, tankerlerin daha yüksek kâr için ham petrol piyasasına kaydığını gösteriyor.

petrol
SON DAKİKA HABERLERİ
Sonraki Haber