Tesla’nın satışları sert düştü: Çinli rakipler öne geçti
Tesla’nın Avrupa’daki satışları ekim ayında İspanya, Hollanda ve İskandinav ülkelerinde keskin bir düşüş yaşadı. ABD’li elektrikli araç üreticisi, yaşlanan model yelpazesi ve Çinli üreticilerden gelen güçlü rekabetle kıta genelinde zor bir dönemden geçiyor.
ABD’li elektrikli araç üreticisi Tesla, ekim ayında Avrupa’nın birçok pazarında ciddi satış kayıpları yaşadı.
Yerel otomotiv birliklerinin verilerine göre, satışlar İsveç’te yüzde 89, Danimarka’da yüzde 86, Norveç’te yüzde 50 ve Hollanda’da yüzde 48 oranında azaldı. İspanya’da satışlar yüzde 31 gerilerken, ülke genelinde tam elektrikli ve hibrit araç satışları aynı dönemde yüzde 119 arttı.
Buna karşın, Fransa’da Tesla art arda ikinci ayda da küçük bir satış artışı kaydetti.
NORVEÇ’TE HALEN LİDER AMA DÜŞÜŞTE
Norveç’teki gerileme, Tesla’nın uzun süredir en çok satan otomobil markası olduğu pazarda yaşanan büyüme döneminin ardından geldi. Ülkede satılan neredeyse tüm yeni araçların elektrikli olduğu dikkate alındığında, bu düşüş dikkat çekici bulundu.
Tesla’nın Avrupa satışları 2024’ün ilk dokuz ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 28,5 azaldı. Uzmanlara göre bu düşüşün arkasında, Tesla’nın sınırlı ve yaşlanan model yelpazesi ile geleneksel otomobil üreticilerinin ve Çinli markaların hızlı model yenileme hamleleri yer alıyor.
Uzmanlar ayrıca, Tesla CEO’su Elon Musk’a yönelik Avrupa’daki olumsuz algının da satışlara etki ettiğini belirtiyor. Musk’ın Donald Trump’ın seçim kampanyasına mali destek vermesi ve Avrupa’daki aşırı sağ partilere yakın açıklamaları, tüketici tepkisini artırmış durumda.
ÇİNLİ MARKALAR TESLA’YI GEÇTİ
Ekim ayında Danimarka’da Tesla, Çinli markalar BYD, Xpeng ve Geely’nin Zeekr markasının gerisinde kaldı.
İspanya’da Tesla yalnızca 393 araç satarken, SAIC’in MG markası 3.725, BYD 2.806, Chery’nin Omoda ve Jaecoo markaları ise sırasıyla 1.433 ve 974 araç sattı.
İsveç’te ise Tesla sadece 133 araç satarak Porsche’nin bile (172 araç) gerisinde kaldı. Ülkedeki Tesla satışları yılın ilk on ayında geçen yıla göre yüzde 67 azaldı.
Avrupa Birliği genelinde birçok geleneksel markanın satışlarının da gerilediğini ancak Tesla’nın düşüş hızının çok daha yüksek olduğu görülüyor. Fiat, Volvo, Suzuki ve Mazda gibi markalar yılın ilk dokuz ayında yüzde 15-18 arası düşüş yaşarken, Tesla’nın satışları neredeyse yüzde 39 geriledi.