Çin’in en büyük elektrikli araç üreticilerinden BYD, ülkenin otomotiv sektöründe sert bir konsolidasyon süreci beklendiğini açıkladı. BYD Başkan Yardımcısı Stella Li, Münih otomobil fuarı kapsamında yaptığı açıklamada, “Bazı üreticilerin piyasadan çekilmesi gerekecek. Hatta 20 üretici bile fazla” ifadelerini kullandı.
PEKİN’İN FİYAT SAVAŞLARINA MÜDAHALESİ

Çin, aşırı üretim kapasitesinin tetiklediği fiyat savaşlarını sonlandırmak için agresif indirimlere kısıtlamalar getirmişti. Yetkililer, “neijuan” olarak bilinen bu uygulamaların enflasyon yerine deflasyonu körüklediğini savunuyor.
ŞİRKET SAYISI HIZLA AZALACAK
Dünyanın en büyük elektrikli araç pazarında halihazırda yaklaşık 130 üretici faaliyet gösteriyor. Ancak AlixPartners danışmanlık şirketi, bu markalardan yalnızca 15’inin 2030’a kadar finansal olarak ayakta kalabileceğini öngörüyor. Rakip üretici Xpeng ise küresel otomotiv sektörünün önümüzdeki on yılda 10 büyük şirket etrafında şekilleneceğini savunuyor.
BYD’NİN PERFORMANSI VE BEKLENTİLER
BYD, fiyat rekabetinin azalmasının teknoloji ve sürüş deneyimi gibi kriterleri öne çıkaracağını düşünüyor. Ancak şirket, Çin hükümetinin tedarikçi ödemeleri ve indirim politikalarına yönelik sıkı denetimlerinden olumsuz etkilendi. İkinci çeyrek net kâr ve gelirleri beklentilerin altında kalırken, Citi bankası da BYD’nin satış tahminlerini düşürdü.
Buna göre, 2024 yılı için 5,8 milyon araçlık satış beklentisi 4,6 milyona, 2025 hedefi 7,2 milyondan 5,4 milyona, 2027 tahmini ise 8,4 milyondan 6 milyona indirildi. Şirket geçen yıl 4,3 milyon araç satmıştı.
AVRUPA’DA ÜRETİM PLANLARI

BYD, Avrupa pazarındaki varlığını artırmayı hedefliyor. Şirket, Macaristan’daki fabrikasında bu yıl üretime başlamayı planlıyor ancak üretimin ölçeklenmesinin zaman alacağı belirtiliyor.
Diğer yandan, Çinli girişim Leapmotor ile Stellantis ortaklığının başındaki Tianshu Xin, Avrupa’da üretime aceleyle başlamayacaklarını söyledi. Xin, Çin’de üretilen araçların Stellantis’in tedarikçi ve bayi ağı sayesinde Avrupa’da rekabetçi fiyatlarla satılabildiğini belirtti.
Leapmotor’un B10 elektrikli SUV modelini İspanya’daki bir Stellantis fabrikasında üretme ihtimali bulunsa da Xin, Avrupa’daki yüksek işçilik ve enerji maliyetlerinin bu süreci “son derece karmaşık” hale getirdiğini vurguladı.