BYD fabrika planını rafa kaldırdı
Türkiye'de de fabrika kurma hazırlıkları yapan Çinli otomobil devi BYD, Trump'ın ticaret politikalarının yarattığı belirsizlik nedeniyle Meksika'daki fabrika projesini rafa kaldırdı.

Çin'in en büyük elektrikli araç üreticisi BYD, jeopolitik gerilimler ve ABD Başkanı Donald Trump’ın ticaret politikalarından kaynaklanan belirsizlik nedeniyle Meksika’da kurmayı planladığı büyük ölçekli fabrika yatırımını askıya aldı.

BYD’nin Amerika kıtasında genişleme hedefi sürüyor ancak yeni yatırım için net bir takvim bulunmadığını belirten BYD Başkan Yardımcısı Stella Li, Brezilya’nın Bahia eyaletinde şirketin Asya dışındaki ilk fabrikasının açılışı sırasında konuştu.

“Jeopolitik meseleler otomotiv sektörünü büyük ölçüde etkiliyor,” diyen Li, “Artık herkes diğer ülkelerdeki stratejisini yeniden değerlendiriyor. Karar vermeden önce daha fazla netlik beklemek istiyoruz.” ifadelerini kullandı.

Bloomberg’in Eylül ayındaki haberine göre, BYD Meksika’da yeni otomobil fabrikası için üç lokasyon üzerinde inceleme yapmış ancak ABD başkanlık seçimlerinin sonuçlarını beklemek amacıyla geçen yıl aktif arayışı durdurmuştu.

Meksika Devlet Başkanı Claudia Sheinbaum, Mart ayında BYD’nin ülkeye yatırım yapmak için resmi bir teklif sunmadığını söylemişti. Financial Times’ın Mart ayındaki haberine göre ise Çin Ticaret Bakanlığı, BYD’nin teknolojisinin ABD tarafından erişilebilir hale gelebileceği endişesiyle Meksika’daki fabrika planına onay vermeyi ertelemişti.

Bu gelişmelerin ardından Trump, onlarca ABD ticaret ortağına yönelik kapsamlı gümrük tarifeleri ve otomobiller de dahil olmak üzere bazı ithal ürünlere ek vergiler açıklayarak sektördeki tedarik zincirlerini altüst etti.

ABD’li otomobil üreticileri tarifelerin milyarlarca dolarlık ek maliyet yükleyeceği uyarısında bulunurken, General Motors geçen ay Meksika’daki bazı kamyonet ve SUV modellerinin üretimini ABD’ye kaydırmak amacıyla 4 milyar dolarlık yatırım yapacağını açıklamıştı.

Li, şirketin üretim kapasitesini genişletme planlarının sürdüğünü ancak küresel ticaret ortamındaki belirsizlik nedeniyle bu kararın ne zaman alınacağının net olmadığını ifade etti.

Li, Brezilya’nın Bahia eyaletindeki Camaçari kentinde Asya dışındaki ilk fabrikasının açılış töreninin ardından gazetecilere açıklamalarda bulundu. Mayıs ayında Brezilyalı savcılar, fabrikanın inşası sırasında köle işçilik ve insan kaçakçılığı iddiaları nedeniyle Çinli otomobil üreticisi ve iki taşeron firma hakkında dava açmıştı.

BYD ise o dönemde “insan ve işçi haklarına olan tavizsiz bağlılığını” yinelemiş ve Brezilya mevzuatı ile uluslararası işçi koruma ilkelerine uyacağını duyurmuştu.

Li, yaşananların şirketi uluslararası genişleme yaklaşımını yeniden değerlendirmeye ittiğini belirterek, gelecekteki projeleri daha yavaş ve yerel paydaşlarla daha derin işbirliği içinde gerçekleştirmeyi planladıklarını söyledi.

“Hız odaklı yaklaşım yerine yavaşlamamız ve bir adım geri çekilmemiz gerekiyor. Yerel şirketlerle daha fazla çalışmalıyız,” diyen Li, “Bu daha uzun sürecek ama bu sorun değil.” ifadelerini kullandı.

BYD’nin Camaçari’deki fabrikası tam kapasiteyle çalıştığında yıllık 150 bin araç üretebilecek ve yaklaşık iki yıl sonra bu kapasitenin 300 bin araca çıkarılması planlanıyor. Fabrika, Çin’den kısmen üretilmiş olarak gönderilen araçların nihai montajını gerçekleştirecek ve Li’nin açıklamasına göre ticari üretim iki aydan kısa bir sürede başlayacak.

Li, fabrikanın kapasitesini ileride bir kez daha iki katına çıkarmayı planladıklarını ancak bu konuda detay vermedi.

BYD Brezilya Kıdemli Başkan Yardımcısı Alexandre Baldy, şirketin, fabrikanın ilk aşamasında montajını yapmayı planladığı araç kitleri için Brezilya hükümetinden 12 ay süreyle ithalat tarifelerini düşürmesini talep ettiklerini açıkladı.

Baldy, kısmen üretilmiş araçların, bitmiş araç ithalatlarıyla aynı oranda vergilendirilmesi halinde, “yarı demonte bir aracı ithal etmenin mantıklı olmayacağını” belirtti. Brezilya hükümeti ise şu ana kadar bu konuda resmi bir tutum açıklamadı.