Çinli otomobil devi BYD üzerinde kara bulutlar dolaşıyor.

Çin'deki yıkıcı fiyat savaşı şirketin kâr marjını azaltırken, Hong Kong borsasında işlem gören hisselerin değeri dört ay önce gördüğü zirveye göre yüzde 30 değer kaybetti.

Piyasa değerinde dört ayda görülen 45 milyar dolarlık düşüşle ilgili bugün Bloomberg ajansında dikkat çeken bir analiz yayımlandı.

"CİDDİ ENDİŞELER VAR"

BYD'nin büyük indirimlerde öncü olma stratejinin yatırımcılarda endişe yarattığı ve sabrın azaldığı tespitlerine yer verilen analizde, Geely ve Zhejiang gibi rakiplerin güç kazanmakta olduğu belirtildi.

Financiere de L Echiquier Asya hisse şefi Kevin Net, "Yatırımcıların uzun vadeli olumlu bir bakış açısına sahip olduğuna inansam da, BYD'nin agresif 'fiyat baskısıyla pazar payı kazanımı' stratejisi konusunda ciddi endişeler var. Kısa vadede, bu durum hem ciroyu hem de marjları etkilemeye devam edecektir" değerlendirmesinde bulundu.

3 YIL SONRA İLK

BYD'nin kârı, yılın ikinci çeyreğinde fiyat savaşının etkisiyle yüzde 30 geriledi ve böylece kâr üç yıldan uzun süre sonra ilk kez çeyreklik bazda geriledi.

Çin'in en büyük elektrikli araç üreticisi BYD, üreticilerin pazar payı için mücadele ettiği son birkaç yıldır çok sayıda indirim dalgasının ana itici gücü oldu.

Bu arada Pekin yönetimi, deflasyonist baskı yarattığını ve Çin imalatının uluslararası itibarına zarar verdiğini düşündüğü aşırı rekabeti dizginleme çabalarında giderek daha fazla sesini yükseltiyor.

HEDEFLER DEĞİŞTİ

BYD, bu yıl 4,6 milyon araç teslim etmeyi planlıyor. Bu rakam, önceki 5,5 milyonluk hedefe göre oldukça düşük. Bu düşürülmüş hedefe bile ulaşabilmek için şirketin son dört ayda yaklaşık 1,7 milyon adet araç teslim etmesi gerekiyor.

Bloomberg analizinde "Bu, eskiyen ürün yelpazesi ve yeni yasal düzenlemeler göz önüne alındığında oldukça zorlu bir görev" denildi.

YENİ MODELLER GELİYOR

Piyasa gözlemcileri, 2026'nın ilk çeyreğinde piyasaya sürülecek yeni modellerin BYD için önemli bir hisse senedi katalizörü olacağını söylüyor.

Şirket, araçları daha rekabetçi hale getirebilmek ve rakiplerinin son dönemdeki ürün gamıyla başarıya ulaşması nedeniyle bazı lansmanları gelecek yıla erteledi.

CLSA Hong Kong'dan Xiao Feng, "BYD'nin 2018-2024 yılları arasındaki hakimiyetinden bu yana sunduğu ürünler eskidi ve alıcılar Geely ve Leapmotor gibi 'yeni yüzlere' yöneldi" dedi.

Tüm gözler, şirketin önümüzdeki dönemde piyasaya süreceği yurt içi ürün lansmanlarında olacak ve odak noktası özellikler ile fiyatlandırma stratejisi olacak.

Analistler, yeni görünümler, düşük fiyatlı modellerde God's Eye otonom sürüş sisteminin yer alması ve plug-in hibrit araçlar için batarya iyileştirmelerinin yanı sıra daha uzun menziller bekliyor.

YURT DIŞINDA TABLO DAHA İYİ

Yurt içindeki zorluklara rağmen, BYD daha fazla ürün lansmanı ve artan yerel üretim sayesinde yurt dışında güçlü bir ilerleme kaydediyor. Goldman Sachs analistlerine göre, yurt dışı satış hacmi 2025 yılında 1 milyon adede ulaşabilir ve yönetimin yıl başındaki 800 bin hedefini aşabilir.

Allspring Global Investments'ta fon yöneticisi olan Gary Tan, "BYD'yi yalnızca son derece verimli bir elektrikli araç üreticisi olmaktan çıkarıp bir teknoloji lideri olarak yeniden konumlandıran stratejik gelişmeler, yatırımcı algısını yeniden şekillendirebilir ve kazançlar üzerindeki kısa vadeli aşağı yönlü baskıya rağmen, değerleme yeniden değerlendirmesi yoluyla hisse senedi fiyatını yukarı yönlü hareket ettirebilir" dedi.