Çin Ticaret Bakanlığı, 1 Ocak’tan itibaren elektrikli araç ihracatı için lisans gerekeceğini açıkladı. Bakanlık, bu adımın sektörün “sağlıklı gelişimini” teşvik etmeyi amaçladığını belirtti. Böylece elektrikli araçlar, izin belgesi gerektiren diğer araç türleri ve motosikletlerle aynı kategoriye alınmış oldu.

FİYAT SAVAŞI VE PİYASA KONTROLÜ

Çin yönetimi, bu yıl otomotiv sektöründe kontrolü sıkılaştırdı. Elektrikli araç pazarında yaşanan agresif fiyat indirimleri bazı üreticileri zor durumda bırakırken, yetkililer uzun vadeli istikrar konusunda endişelerini dile getirdi. Bu kapsamda, aşırı indirimlere yönelik kısıtlamalar getirildi ve üreticilere tedarikçilere ödemelerini hızlandırmaları talimatı verildi.

İHRACATTA AVRUPA ÖNDE

BYD, Nio ve Xpeng gibi Çinli üreticiler, elektrikli araç ihracatında öncü konumda. Avrupa Birliği’nin yüksek gümrük vergilerine rağmen, Çinli üreticiler ihracatı büyük ölçüde sürdürdü. Yılın ilk yedi ayında Çin’den 19 milyar doların üzerinde elektrikli araç ihraç edildi. Avrupa, en büyük pazar olmaya devam ediyor. BYD, bu hafta Almanya’da satış ekibini güçlendirmek için dört yeni yönetici atadı.

BATILI ÜRETİCİLERİ NASIL ETKİLEYECEK?

Yeni düzenlemenin Tesla, Volkswagen ve BMW gibi Batılı üreticiler üzerindeki etkisi henüz net değil. Bu şirketler, Çin’deki düşük üretim maliyetlerinden ve gelişmiş tedarik zincirinden yararlanarak elektrikli modellerini ihraç ediyor. BMW, Çin’de ürettiği Mini Cooper ve Aceman modellerini Avrupa’ya gönderiyor ve ihracat lisansı için yeniden başvuru yapacağını açıkladı. Tesla’nın Şanghay fabrikasında üretilen Model 3 ve Model Y ise hem yerel hem de küresel pazarlara satılıyor.

Volkswagen ise bu yıl Çin’den Asya, Güney Amerika ve Orta Doğu’ya ihracatı artırmayı planladığını duyurdu. Şirket, Avrupa’ya Cupra Tavascan elektrikli SUV modelini Çin’den gönderiyor.