Tesla’nın Çin’deki liderliği, Xiaomi’nin yeni elektrikli SUV modeli YU7’nin güçlü girişiyle sarsılıyor. Çinli akıllı telefon ve elektrikli araç üreticisi Xiaomi, YU7 modelini yalnızca bir saat içinde 300 bin sipariş alarak satışa sundu.
35 bin dolar fiyat etiketiyle sunulan YU7, Tesla'nın Çin'de en çok satan aracı Model Y'ye doğrudan rakip olarak konumlandı. Xiaomi CEO'su Lei Jun, lansmanda yaptığı açıklamada, Tesla ile rekabeti kabul ettiklerini ve "yenilgiyi kabul etmeyeceklerini" vurguladı.
TESLA İÇİN YENİ BİR KÜRESEL RAKİP
JATO Dynamics küresel analisti Felipe Munoz, Xiaomi’nin yeni modelinin Tesla için yalnızca Çin'de değil, küresel ölçekte en büyük tehdit olduğunu belirterek, "Hem rekabetçi hem de çok cazip" dedi.
Sadece fiyat avantajıyla değil, dijital ekosistem entegrasyonuyla öne çıkan Xiaomi, araçları geniş bir akıllı cihaz ağına bağlayarak müşteri bağlılığını artırmayı hedefliyor. Shanghai merkezli danışmanlık şirketi Automobility CEO'su Bill Russo, Xiaomi'nin "akıllı telefon zihniyetini araçlara uygulayarak Çin’in dijital ekonomisinde güçlü bir yer edindiğini" ifade etti.
TESLA’NIN ÇİN’DE SATIŞLARI DÜŞÜYOR
Xiaomi’nin bu güçlü girişi, Tesla’nın Çin’de satışlarının düştüğü bir döneme denk geldi. ThinkerCar verilerine göre Tesla'nın Çin'deki elektrikli araç satışları, 2025'in ilk beş ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 18 azaldı.
Bu süreçte Tesla’nın rakibi BYD, aynı dönemde küresel çapta 894 bin elektrikli araç satarak Tesla’nın 603 binlik satışını geride bıraktı. BYD, 2024 yılında 107 milyar dolarlık gelirle Tesla’yı global gelirde de geride bıraktı.
XIAOMI'NİN YÜKSELEN MOMENTUMU
Xiaomi'nin elektrikli araç pazarındaki başarısı, şirketin hisselerine de yansıdı. Xiaomi hisseleri, elektrikli araç başarısı, akıllı telefon hakimiyeti ve ev aletleri pazarındaki büyüme sayesinde bu yıl yüzde 72 yükseldi.
Buna karşın analistler Tesla’yı tamamen gözden çıkarmamak gerektiğini belirtiyor. Munoz, "Tesla elektrikli araç sektöründe öncü ve mükemmel araçlarıyla itibar kazandı. YU7 rekabeti artıracak ama Tesla’nın tamamen yenilgiye uğrayacağı anlamına gelmiyor" ifadelerini kullandı.
Uzmanlar, Tesla’nın yazılım inovasyonunda lider olduğunu ancak Çin pazarında yerelleştirilmiş dijital ekosistem eksikliği yaşadığını belirtiyor. Russo, "Tesla yazılımda öncü ama Çinli tüketicinin istediği şekilde yerel dijital ekosisteme sahip değil" diyerek Xiaomi’nin bu alanda öne çıktığını vurguladı.