Pendik–Kaynarca–Tuzla Metro Hattı’nın ihalesi 2017 yılında gerçekleştirildi. Ancak finansman yetersizliği nedeniyle 2018 yılı başında, yapımına neredeyse hiç başlanmadan tamamen durduruldu. 2019 yılında İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu’nun talimatıyla proje yeniden ele alındı ve kaynak arayışı başlatıldı.
2020’DE YENİDEN BAŞLADI
Fransız Kalkınma Ajansı (AFD) tarafından sağlanan 86 milyon Euro tutarındaki kredi ile Sabiha Gökçen Havalimanı ve Kadıköy–Tavşantepe metro hatlarıyla entegrasyon açısından kritik öneme sahip olan Pendik Merkez–Kaynarca Merkez–Fevzi Çakmak kesimi (1. Etap) önceliklendirilerek Şubat 2020’de yapım çalışmaları yeniden başlatıldı.
AÇILIŞ HEDEFİ 2026
13 Mayıs 2022 tarihli ve 5546 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile, 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’na eklenen geçici madde kapsamında yüklenicilere tek taraflı fesih hakkı tanındı. İBB’nin uygun görüş vermemesine rağmen yüklenici bu haktan yararlanarak projeyi yarıda bıraktı. Bu süreçte 1. Etapta yüzde 33, hattın genelinde ise yalnızca yüzde 8,11 oranında fiziksel ilerleme sağlanabilmişti.
Fesih sürecinin ardından Eylül 2022’de 1. Etap yeniden ihale edildi. Yeni yüklenici firma ile sözleşme imzalanarak yer teslimi yapıldı. Günümüz itibarıyla Pendik Merkez–Kaynarca Merkez–Fevzi Çakmak bölümünde fiziksel ilerleme yüzde 86 seviyesine ulaştı.
Açılış hedefi 2026 yılı olarak belirlendi. Projenin devamı için bugüne kadar toplam 120 milyon Euro tutarında dış kredi temin edildi. Buna ek olarak, Şubat 2023’te 158 milyon Euro tutarındaki ek dış borçlanma talebi İBB meclisinde kabul edildi.
6 Aralık 2023 tarihinde Hazine ve Maliye Bakanlığı’na resmi kredi kullanımı için başvuru yapıldı. Henüz yanıt alınamadı. İBB yönetimi bunun üzerine öz kaynaklarını kullanarak çalışmalara devam kararı aldı.