Alphabet Inc.’in iştiraki Google, Avrupa Birliği’nin Dijital Pazarlar Yasası (DMA) kapsamında milyarlarca dolarlık cezalarla karşılaşmamak için arama sonuçlarında değişikliğe gitmeye hazırlanıyor.
Bloomberg'in haberine göre Google, arama sonuçlarının en üst kısmında, fiyat karşılaştırma siteleri ve seyahat platformlarından alınan bağlantıların gösterileceği bir kutu oluşturacak.
Kullanıcılar, Expedia veya Booking gibi rakip sitelere doğrudan yönlendirilecek veya otel ve havayolu sayfalarına ulaşabilecek. Google, en alakalı bulduğu siteyi öne çıkaracak, diğer sitelere ise açılır menü ile erişilebilecek. Alternatif bir plan kapsamında ise doğrudan seyahat veya alışveriş tedarikçilerinin bağlantıları basit bir liste halinde kutunun altına yerleştirilebilecek.
GOOGLE’A YÖNELİK BASKILAR ARTIYOR
Avrupa Komisyonu, Mart ayında Google’ı, Google Flights gibi kendi hizmetlerini arama sonuçlarında kayırdığı gerekçesiyle uyardı. Google geçtiğimiz yıl, rakip alışveriş hizmetlerini piyasadan dışlamak için hakimiyetini kötüye kullandığı gerekçesiyle açılan davayı kaybetmiş ve 2,4 milyar euroluk (2,8 milyar dolar) para cezasına çarptırılmıştı.
AB’nin geçen yıl yürürlüğe giren Dijital Pazarlar Yasası, büyük teknoloji şirketlerinin piyasa hakimiyetini kötüye kullanmasını engellemeyi amaçlıyor. Düzenleme, platformların kendi hizmetlerine ayrıcalık tanımasını yasaklıyor ve farklı hizmetler arasında kişisel verilerin birleştirilmesini engelliyor. Yasayı ihlal eden şirketler, küresel yıllık satışlarının %10’u veya tekrar eden ihlallerde %20’sine kadar para cezasıyla karşı karşıya kalabiliyor.
APPLE VE META DA CEZA ALMIŞTI
Google, daha önce de arama sonuçlarında yaptığı değişikliklerle AB’nin taleplerini karşılamaya çalışmış, AB kullanıcılarına fiyat karşılaştırma sitelerine daha fazla bağlantı sunmuştu. Son öneri, Google’ın kendi fiyat karşılaştırma hizmetleriyle rekabet eden servislerin arama sonuçlarının en üstünde yer almasını sağlayacak.
Benzer şekilde Apple, DMA kapsamında 500 milyon euroluk cezanın ardından App Store’un ücretlendirme ve yönlendirme süreçlerinde değişikliğe gitmeyi kabul etmişti. Meta Platforms Inc. de Facebook ve Instagram’daki “reklamsız kullanım için ödeme yap ya da onay ver” uygulaması nedeniyle 200 milyon euroluk ceza almıştı.
ABD İLE AB ARASINDA GERİLİM
AB’nin büyük ABD’li teknoloji şirketlerine yönelik agresif tutumu, Başkan Donald Trump yönetiminden eleştiri almıştı. Beyaz Saray Ulusal Güvenlik Konseyi sözcüsü Brian Hughes, DMA kapsamındaki para cezalarını “ekonomik şantajın yeni bir şekli” olarak nitelendirmişti. Bu durum, Trump’ın ticaret ortaklarına yönelik geniş kapsamlı tarifeler tehdidinin ardından, ABD ile AB arasındaki ticaret görüşmelerinde de gerilimi artırmıştı.