Avrupa Komisyonu’nun, Google’ın arama sonuçlarında “üçüncü taraf” sponsorlu içerik barındıran yayıncıları aşağı sıraladığı iddiaları üzerine yeni bir inceleme başlatmaya hazırlandığı bildirildi. Soruşturma, Trump yönetiminin AB’nin dijital düzenlemelerine yönelik tarifelerle tehdit ettiği bir döneme denk geliyor.
Financial Times’ın haberine göre iki yetkili, Avrupa Komisyonu’nun Google’ın haber yayıncılarını arama sonuçlarında geriye düşürdüğü iddialarını incelemeye hazırlandığını söyledi.
Yayıncılar, sponsorlu makaleler gibi “üçüncü taraf” tanıtım içeriklerinin gelir modelleri açısından kritik olduğunu belirtiyor. Komisyonun soruşturmayı Perşembe günü duyurmayı planladığı, ancak zamanlamanın değişebileceği ifade edildi.
Yeni soruşturma, büyük çevrimiçi platformları düzenleyen Dijital Pazarlar Yasası (DMA) çerçevesinde ilerleyecek. Yasa, “dijital geçit bekçisi” olarak tanımlanan dev teknoloji şirketlerinin, platformlarındaki diğer aktörleri haksız şekilde dezavantajlı duruma düşürmesini yasaklıyor.
Eğer Google DMA’ye uymamakla suçlu bulunursa, küresel cirosunun yüzde 10’una kadar varan ağır para cezalarıyla karşı karşıya kalabilir. Komisyonun bu yeni dönemde DMA’yı aktif şekilde uygulamaya kararlı olduğu belirtiliyor.
GEÇMİŞTEKİ CEZALAR SÜRECİ TETİKLEDİ
Soruşturma, ABD Başkanı Donald Trump’ın AB’nin ABD’li teknoloji şirketlerine yönelik cezalarını “vergilendirme biçimi” olarak nitelendirip ek tarifelerle tehdit ettiği bir dönemde geliyor.
Google hâlihazırda DMA kapsamında başka potansiyel ihlaller nedeniyle de inceleme altında. Bu kapsamda arama motorunun kendi hizmetlerini rakiplerine tercih edip etmediği ve şirketin uygulama mağazası dışındaki tekliflere kullanıcı yönlendirmeyi zorlaştırıp zorlaştırmadığı araştırılıyor.
Komisyon, iki ay önce Google’a arama reklamcılığı uygulamaları nedeniyle 2,95 milyar euro ceza kesmişti. Bu, AB’nin Google’a verdiği en büyük cezalardan biri olurken, Trump yönetimi cezanın ardından Avrupa’ya yönelik yeni tarife tehditlerini artırmıştı. AB, Google’ı 2018’de de Android işletim sistemi üzerinden rakiplerini engellediği gerekçesiyle 4,12 milyar euro cezaya çarptırmıştı.
GOOGLE VE KOMİSYON YORUM YAPMAKTAN KAÇINDI
Avrupa Komisyonu, yeni soruşturma hakkında yorum yapmadı. Google, kullanıcıların “parazit SEO” veya “site itibarı kötüye kullanımı” olarak tanımlanan; saygın kaynakların düşük kaliteli içerik barındırmasına yönelik şikâyetlerde bulunduğunu belirtti. Google, spam politikalarını “etkilenen site sahipleri için yeniden değerlendirme sürecini içeren dikkatli bir inceleme mekanizmasıyla” uyguladığını ifade etti.