SONGÜL DALGIÇ BİLGİLİ / NEFES
Türkiye’de ikinci el eşya pazarı büyüyor. Son bir yılda her iki kişiden biri ikinci el ürün aldı ya da sattı.
Kıyafetten mobilyaya, cep telefonundan beyaz eşyaya uzanan geniş bir alanda alışveriş yapanların oranı yüzde 45’e ulaşıyor. Sahibinden.com, KONDA Araştırma ile birlikte hazırladığı İkinci El Alışverişte Sürdürülebilirlik Etkisi araştırmasının sonuçlarını açıkladı. Türkiye genelinde 28 ilde 2.700 kişi ile yapılan araştırmaya göre her dört tüketiciden biri ayda bir ya da daha sık ikinci el ürün satın alıyor. Düzenli ikinci el alışveriş yapanlarda ortalama yaş 35. “İkinci el düşük statü göstergesidir” diyenlerin oranı yüzde 17’de kaldı. Katılımcıların yüzde 76’sı uygun fiyatı, yüzde 57’si ürünün iyi durumda olması nedeniyle ikinci el ürün aldığını belirtirken, yüzde 66’sı ‘gelir elde etmek için ikinci el satışı yaptığını açıkladı.
GÜVEN EN ÖNEMLİ KRİTER
Cep telefonu ve aksesuarları ikinci el pazarının yüzde 54’ünü oluşturuyor. Giyim ve ayakkabı yüzde 42, bilgisayar ve tablet yüzde 45, elektrikli ev aletleri ise yüzde 41 oranında pay alıyor. Araştırma, Türkiye’de hanelerin önemli bir bölümünde ikinci el ürün bulunduğunu ortaya koyuyor. Hanelerin yüzde 46’sında en az bir kategoriye ait ikinci el eşya yer alıyor. En yaygın kategoriler elektronik (yüzde 43), mobilya (yüzde 38) ve giyim–ayakkabı (yüzde 36) olarak sıralanıyor. Araştırma, ikinci el kıyafet kullanımında yukarı yönlü bir eğilim olduğunu gösteriyor. Her üç evden birinde ikinci el kıyafet bulunuyor. İkinci el alışverişte kararsız kalan tüketiciler için en belirleyici unsurun güven olurken, en belirgin çekince ise hijyen kaygısı oldu.

İLANLAR 3’E KATLANDI
- Sahibinden.com CEO’su Burak Ertaş, sitede yer alan 8 milyon ilandan 3 milyonunun ikinci el ürünlerinden oluştuğunu belirterek, “10 yıl önce 1 milyon civarındaydı. 3 katına çıktı. Gittikçe artan trend” diye konuştu. Gençlerin ikinci el ürün kullanımına daha açık olduğunu kaydeden Ertaş, ikinci el cep telefonunda bir ilanın yayında kalma süresinin 7 ile 10 gün arasında değiştiğini kaydetti.
- KONDA Genel Müdürü Aydın Erdem ikinci el alışverişte Türkiye’de ibrenin daha yüksek eğitimli ve yüksek gelirliye kaydığını söyledi. Erdem, pazarın büyümesinde ‘statü düşürme’ algısının değişmesi, güvenli sitelerin artması ve geçim sıkıntısının etkili olduğunu belirtirken, dünyada ikinci el eşya pazarının hacminin 250 milyar dolara ulaşmasının beklendiğini açıkladı.