Çinli elektrikli araç üreticisi BYD Co., agresif fiyat indirimleri nedeniyle yatırımcı güvenini sarsarken, Çin devletinin artan müdahalesiyle karşı karşıya.

Sınırlı süre için araç fiyatlarında yüzde 35'e varan oranda indirim yapması sonrasında şirketin hisseleri son bir haftada yüzde 17’nin üzerinde değer kaybı yaşadı. Fiyat savaşlarının sektöre zarar verdiği yönündeki endişeler büyürken, devlet kurumlarından art arda uyarılar geldi.

DEVLET MEDYASINDAN AÇIK UYARI

Hafta sonu Çin Komünist Partisi’nin resmi yayın organı People’s Daily, isim vermeden fiyat indirimleri üzerinden yapılan “kıran kırana rekabeti” eleştirdi. Yayında, bu tür fiyat savaşlarının tedarik zinciri güvenliğini riske attığı ve düşük fiyatlı, düşük kaliteli ürünlerin “Made in China” imajına ciddi zarar verebileceği vurgulandı.

Aynı gün Çin Otomotiv Sanayi Derneği de benzer bir açıklama yaparak, “acımasız rekabetin” kârlılığı azaltabileceğini, ürün kalitesini düşürebileceğini ve sektörün sağlıklı gelişimini engelleyebileceğini belirtti.

Çin Sanayi ve Bilgi Teknolojileri Bakanlığı da bu görüşe katıldığını açıklayarak, otomotiv sektöründeki sağlıksız rekabeti ortadan kaldırmak için önlemleri artıracağını duyurdu.

BYD, SATIŞTA REKOR KIRDI AMA BÜYÜME YAVAŞLADI

Tüm eleştirilere rağmen BYD, 2025 Mayıs ayında 382 bin 476 araç satarak şimdiye kadarki en yüksek aylık satışına ulaştı. Ancak bu, yıllık bazda yalnızca yüzde 15’lik bir artış anlamına geliyor ve Ağustos 2020’den bu yana görülen en yavaş büyüme oranı olarak kayda geçti.

BYD, geçen ay bazı modellerde fiyatları yüzde 34’e varan oranlarda düşürdü. Bu hamleyi Zhejiang Leapmotor Technology ve Geely Automobile Holdings gibi rakip firmalar da izledi. Citigroup analistlerine göre, BYD'nin fiyat indirimlerinin ardından bayi trafiği bir haftada yüzde 30 ila yüzde 40 arasında artmış olabilir.

HEDEF YÜKSEK, ZAMAN DAR

2025 yılı sonuna kadar 5,5 milyon araç satışı hedefleyen BYD, yılın ilk beş ayında 1,76 milyon satışa ulaşabildi. Morgan Stanley analistleri, bu hedefe ulaşmak için şirketin yılın geri kalanında her ay ortalama 534 bin araç satması gerektiğini hesaplıyor. Dördüncü çeyrek, stok eritme çabaları nedeniyle otomobil üreticileri için genelde güçlü geçiyor.

DİĞER MARKALARIN SATIŞLARI DA HIZLANDI

Fiyat indirimleri sadece BYD’yi değil, rakiplerini de hareketlendirdi. Leapmotor Mayıs ayında 45 bin 67 araç satarak geçen yıla göre yüzde 148’lik bir artış yakalarken, Geely Auto’nun satışları da yüzde 46 artarak 235 bin 208 adede ulaştı. Xpeng ise, özellikle kitlesel pazara hitap eden MONA M03 modeliyle satışlarını üç katına çıkardı.

TAM ELEKTRİKLİ SATIŞLAR MELEZLERİ GERİDE BIRAKTI

Fortune'da yer alan habere göre, BYD’nin Mayıs ayında sattığı 204 bin 369 tam elektrikli araç, 172 bin 561 adetlik plug-in hibrit satışlarını geçti. Bu, 2024 başından bu yana yalnızca ikinci kez gerçekleşiyor. Aynı zamanda şirketin yurt dışı satışları da rekor kırarak 89 bin adedin üzerine çıktı.