HAŞİM KILIÇ / NEFES
Meksikalı foto muhabiri Petro Valtierra ve sanat fotoğrafçısı Rafael Doniz’in çalışmalarından oluşan “Sonsuzluk Daha Kısadır” fotoğraf sergisi, Erimtan Arkeoloji ve Sanat Müzesi’nde ziyarete açıldı. Sergi, iki farklı bakış açısıyla Meksika’nın çeşitli yönlerini yansıtıyor.
Erimtan Arkeoloji ve Sanat Müzesi, Meksika’nın farklı yüzlerini iki usta fotoğrafçının gözünden anlatan özel sergiye ev sahipliği yapıyor. Meksikalı foto muhabiri Pedro Valtierra ile sanat fotoğrafçısı Rafael Doniz’in eserlerinden oluşan “Sonsuzluk Daha Kısadır” sergisi, Meksika’nın Ankara Büyükelçiliği’nin katkılarıyla sanatseverlerle buluştu.

Serginin küratörlüğünü üstlenen Hector Orozco, iki fotoğrafçının hem aynı dönemde üretim yaptıklarını hem de Meksika fotoğrafçılığının yükseliş dönemine tanıklık ettiklerini belirtti.
1980’ler ve 1990’ların, Meksika fotoğrafının sanat olarak kabul görmeye başladığı bir dönem olduğunu vurgulayan Orozco, “Her ikisi de aynı dönemde çalışıyordu. Bu, Meksika fotoğrafçılığının gazetelerde çok önemli bir yer edinmeye başladığı, toplum içinde görünürlük kazandığı bir dönemdi” dedi.

AYNI OLAYLARI BAMBAŞKA GÖRDÜLER
Pedro Valtierra’nın Meksika’nın en önemli foto muhabirlerinden biri olduğunu, Rafael Doniz’in ise sanatsal yönü ağır basan bir fotoğrafçı olduğunu dile getiren Orozco, arşivleri incelerken iki sanatçının çoğu zaman aynı olayları, aynı mekanları fotoğrafladığını ancak bambaşka şeyler gördüklerini fark ettiğini anlattı.
“Birçok Meksika var” diyen Orozco, “Bu iki isim, aynı ülkeyi farklı biçimlerde gördü. Bu yüzden bu sergiyi yapmaya karar verdim” diye konuştu.
Orozco, serginin kurgusunun da bu farklılık üzerine inşa edildiğini anlatarak, “Müze düzeninde beyaz duvarlar, iki bakış açısının birbirine yakınlaştığı anları, karanlık duvarlar ise uzaklaştıkları, farklılaştıkları anları temsil ediyor” ifadelerini kullandı.

1985 DEPREMİ VE DÜNYA KUPASI
Valtierra’nın foto muhabir kimliğiyle olaylara daha politik bir perspektiften yaklaştığını söyleyen Orozco, 1985’teki Meksiko City depreminin ve 1986’daki Dünya Kupası’nın onun fotoğrafladığı önemli olaylar arasında bulunduğunu belirterek, şunları kaydetti:
- Depremden sonra ülke çok üzgündü. Dünya Kupası halkın moralini yükseltmek için bir fırsat olarak görülüyordu. Ancak Valtierra, o dönemde halkla polis arasındaki çatışmaları da görüntüledi. Bu, onun olaylara nasıl baktığını gösteren bir örnektir.
ESKİ TOPLUMLARIN ESTETİĞİ
Rafael Doniz’in ise uzun soluklu projelere imza atan bir sanatçı olduğunu belirten Orozco, “Doniz konularıyla birebir temas kurmak zorundaydı. Valtierra bir olayı fotoğrafladığında ertesi gün gazetede yayımlanıyordu ama Doniz’in çalışmaları uzun yıllar sürüyordu. O, doğanın güzelliğini, Meksika’daki eski toplulukların estetiğini göstermek istiyordu” diye konuştu.
Doniz’in bazen bir projesini tamamlaması, bir kitabın yayımlanması veya bir sergide yer alması için 20 yılı bulan bir süreç gerektirdiğini söyledi.

Orozco, “İkisi de aynı dönemde Meksika’da yaşamış ama çok farklı biçimlerde çalışan iki fotoğrafçı. Ben bu sergide onların en iyi karelerini ya da en tanınmış fotoğraflarını seçmeye çalışmadım. Amacım, aralarındaki diyaloğu ve bu diyaloğun izleyiciye neler söyleyebileceğini keşfetmekti” sözleriyle sergiyi nasıl hazırladığını anlattı.
Meksika’nın kültürel çeşitliliğini, toplumsal belleğini ve doğa güzelliklerini iki farklı fotoğraf anlayışı üzerinden yeniden yorumlayan “Sonsuzluk Daha Kısadır” sergisi, 11 Ocak 2026’ya kadar ziyaret edilebilecek.