Küresel kahve fiyatları bu yıl tarihi seviyelere ulaştı. Tüm dünyada dükkanlarda satılan Cappuccino ve latte gibi fiyatları hızla yükselirken tüketiciler artık daha ucuz alternatiflere yönelmeye başladı.

Brezilya’daki kötü hava koşulları ve ticaret tarifeleri nedeniyle yüksek kaliteli Arabica çekirdeklerinin fiyatı son bir yılda iki katına çıkmış durumda. New York vadeli işlemlerinde kahve fiyatı libre (453,6 gram) başına 3,60 dolara kadar yükseldi. ABD’de sıradan bir kahvenin fiyatı 2023 başından bu yana yüzde 20 artmış durumda. Bu artış, tüketicileri daha ucuz çözümlere yönlendiriyor.

TÜKETİM ALIŞKANLIKLARI DEĞİŞİYOR

Bu nedenle evde kahve demlemek, market markalı çekirdekler almak ya da araçlara servis yapan dükkanlardan hızlı kahve almak giderek yaygınlaşıyor.

ABD ve Avrupa’da kahve zincirlerine yapılan ziyaretler azalırken, evde kahve tüketimi arttı. Starbucks ve Tim Hortons gibi büyük markaların mağaza müşterilerinde düşüş yaşarken, daha ucuz olan araca servis zincirleri müşterilerini artırdı. ABD’de 7 Brew Drive-Thru Coffee gibi yeni oyuncular hızla büyürken geleneksel zincirlerin pazar payı geriledi.

Citigroup’un 1.900 kişiyle yaptığı araştırmaya göre, tüketicilerin yüzde 37’si yükselen fiyatlar nedeniyle kahvesini evde hazırlamaya başladı. Bu eğilim yalnızca ABD’de değil, Avustralya, Çin, Tayland ve İngiltere’de de gözlendi.

İngiltere’de Black Friday döneminde ev tipi kahve makinelerinin satışları yüzde 43 arttı. Market markalı kahve ürünleri, bütçesi daralan tüketiciler için cazip hale geliyor. ABD’de Trade Coffee gibi abonelikle çekirdek satan şirketler de soğuk demleme gibi uygun fiyatlı ürünlerle yeni müşteri kazanıyor.

EVDE KAHVE VİDEOLARI TİKTOK'U ELE GEÇİRDİ

Diğer taraftan Z kuşağı TikTok’ta evde kahve trendlerini paylaşarak bu kültürel dönüşümün öncüsü oldu. Sosyal medyada da bu dönüşümün izleri görülüyor. TikTok’ta #HomemadeCoffee (Ev yapımı kahve) ve etiketli içerikler son bir yılda iki katına çıktı. Genç kullanıcılar, evde kahve dükkanı deneyimini taklit etmek için pratik yöntemler paylaşıyor. Bunlar arasında French press ile süt köpürtmek, evde cold brew hazırlamak, marketten alınan plastik bardaklarla “iced latte” yapmak var.


Kahve uzmanı James Hoffmann’a göre evde kahve trendi büyüse de, kahve dükkanları tamamen yok olmayacak. Hoffmann’a göre, insanlar hâlâ sosyalleşmek istiyor ve kahve dükkanları bunun için var olmaya devam edecek.

Genç tüketiciler ise fiyatlar düşerse yeniden kahve dükkanlarına daha sık uğrayabileceklerini belirtiyor