Elon Musk’ın yönettiği sosyal medya platformu X’in (eski adıyla Twitter), büyük markalara karşı açtığı rekabet davasında karşı taraf sessizliğini bozdu. X’in, Mars, Lego, Nestlé, Shell gibi markaların da dahil olduğu çok sayıda reklamvereni, yasadışı boykotla suçladığı davada, markalar davanın reddini talep etti.

X’in iddialarına göre, söz konusu markalar küresel bir reklamcılık girişimi olan Global Alliance for Responsible Media (GARM) çatısı altında birleşerek, Musk’ın şirketi devralmasının ardından platforma yönelik milyarlarca dolarlık reklam harcamasını kolektif şekilde durdurdu.

X, bunun platformun kullanıcı etkileşimi ve dijital reklam pazarındaki rekabet gücünü zayıflattığını öne sürdü.

Ancak davaya yanıt olarak sunulan ortak dilekçede markalar, X’in iddialarının gerçeği yansıtmadığını belirterek “Bu dava, X’in kendi bozduğu iş modelinden kaynaklanan kaybı, serbest piyasa yerine mahkeme yoluyla telafi etmeye çalışmasından ibarettir" dedi.

GARM, 2019 yılında reklam sektörünün çatı kuruluşu The World Federation of Advertisers (WFA) öncülüğünde kurulmuştu. Amaç, reklamverenlerin kaçınmak istediği içerikleri sınıflandırmak için ortak bir dil ve çerçeve oluşturmak idi. Şiddet, istismar gibi içerikler bu çerçevede değerlendirilirken, üyelik gönüllülük esasına dayanıyordu. X, geçmişte bu yapının bir üyesiydi.

BOYKOT ÇAĞRISI YAPMADIK

Reklamverenler ve WFA tarafından yapılan açıklamada, “Hiçbir üyelik materyalinde boykot çağrısı, rakiplerin dışlanması ya da hassas bilgilerin paylaşımı yer almamaktadır” ifadeleri yer aldı.

GARM, X’in geçen yaz açtığı dava sonrası faaliyetlerini durdurduğunu açıklamıştı. Kaynak yetersizliği nedeniyle kapatılan girişimin bağlı olduğu WFA ise faaliyetine devam ediyor ve davada sanık olarak yer almayı sürdürüyor.

Reklamverenler ayrıca, X’in iddialarının aksine, reklam harcamalarını durdurma kararlarının bireysel olarak alındığını ve GARM üyeliğinden bağımsız gerçekleştiğini belirtti. X’in kendi dava belgelerinde, GARM’ın 100’den fazla üyesinden yalnızca 18’inin platformda reklam vermeyi bıraktığının kabul edildiği vurgulandı.

X'İN DEĞİŞİMİ

X’in reklam gelirleri, Musk’ın platformu 2022’de devralmasının ardından büyük oranda düşüşe geçmişti. Bu dönemde içerik denetimi gevşetilmiş, güvenlik ekipleri işten çıkarılmış ve tartışmalı hesaplar yeniden platforma dahil edilmişti.

X’in yasal argümanlarının bir kısmı, Temsilciler Meclisi Yargı Komitesi’nin hazırladığı bir önceki soruşturmaya dayanıyor. Komite, GARM ve üyelerinin, muhafazakâr eğilimli içerikleri barındıran platformlara ve medya kuruluşlarına karşı organize boykot uyguladığı iddiasını gündeme getirmişti.

WFA ve diğer sanıklar ise, reklamverenlerin siyasi nedenlerle X’ten uzak durmasının ifade özgürlüğü kapsamında değerlendirildiğini ve rekabet hukukunun bu alanı kapsamadığını savundu.

Dava ayrıca yargı yetkisi açısından da tartışmalı. ABD dışı merkezli markalar ve WFA, davanın Teksas’ta görülmesine itiraz ederek düşürülmesini talep ediyor.