Microsoft ve Meta’nın rakipleri Alphabet ve Amazon’la yarışabilmek için altyapı ve yazılım yatırımlarına ayıracağı dev bütçeler merakla bekleniyor. Her iki şirketin de cari mali yılda yaklaşık 70 milyar dolar harcama yapacağı tahmin ediliyor.

Son iki yıldır yatırımcılar, büyük teknoloji şirketlerinin yüksek kârlarını yapay zekaya yeniden yatırmalarını destekledi. Ancak Microsoft ve Meta hisselerinin nisan ayından bu yana yüzde 40’tan fazla değer kazanmasının ardından analistler, gelir artışıyla desteklenmeyen devasa harcamaların yatırımcı ilgisini azaltabileceği konusunda uyarıyor.

MICROSOFT VE META’DAN TARİHİ HARCAMALAR

Microsoft’un 30 Haziran’da sona eren çeyrekte sermaye harcamalarının 18 milyar dolar civarında olacağı ve bu rakamın geçen yıla göre yüzde 30 artış anlamına geldiği öngörülüyor. Şirketin satışlarının ise yüzde 14 artması bekleniyor. Meta’nın ise aynı dönemde 16,4 milyar dolarlık harcama yapacağı, bu miktarın geçen yılın iki katı olacağı tahmin ediliyor. Meta’nın gelir artışının ise yüzde 15 seviyesinde olması bekleniyor.

Geçtiğimiz hafta Alphabet, sermaye harcama tahminini yüzde 13 artırarak 85 milyar dolara çıkardı ve beklentileri aşan kâr açıkladı. Şirket hisseleri bu gelişmeyle yıl içindeki kayıplarını telafi etti. Bu gelişme, Microsoft ve Meta yatırımcıları için olumlu bir sinyal olarak görülüyor.

FARKLI YAPAY ZEKA STRATEJİLERİ

Microsoft, OpenAI ortaklığı ve “Copilot” gibi ürünlerle yapay zekaya entegre hizmetler geliştirirken; Meta, “süper zeka” geliştirmek için geniş bir mühendis kadrosuna yüksek maaşlarla yatırım yapıyor. Her iki şirket de son çeyrekte yapay zekanın reklam hedefleme ve bulut hizmetleri gibi alanlarda katkısını hissetti.

Analistler, devasa yatırımların getirisine odaklanmış durumda. JPMorgan Asset Management’tan Gabriela Santos, “Artık sadece beş yıl sonra fayda sağlanacağı sözü yatırımcılar için yeterli değil. Kârlılık ve yatırımın geri dönüşü giderek daha kritik hale geliyor.” dedi.

Uzmanlar, Microsoft’un bulut hizmetlerinde ve OpenAI yatırımlarında başarılı performans göstermesinin harcama endişelerini hafifletebileceğini belirtiyor. Meta ise yapay zekanın reklam gelirlerini artırmasıyla kısa vadede avantaj elde etmiş durumda.