Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, Çinli otomotiv şirketi BYD'nin Türkiye'de yatırım yapacağını açıklamasının üzerinden bir yıl geçmesine rağmen Manisa'da henüz herhangi bir somut faaliyetin başlamadığını söyledi.

Cnbc-e'den Emre Eser'in haberine göre, Eroldu, "BYD yatırımı açıkladıktan sonra 1 yıl geçti, Manisa'da hâlâ bir faaliyet yok. Buna kendilerinin cevap vermesi lazım. Umarım bu yeni yatırımlar başarıyla hayata geçer" dedi.

ÇİN'LE TİCARETTE DENGESİZLİK

Türkiye'nin Çin ile olan otomotiv ticaretinde dengesizliğe de dikkat çeken Eroldu, "Çinlileri yatırıma zorlamak adına adımlar atıldı ama her şeyi onlardan alıyoruz ve oraya bizim ihracatımız yok, bu dengeyi korumamız lazım" ifadelerini kullandı.

OSD Başkanı, otomotiv sektöründeki güncel gelişmelere dair "Avrupalı markaların Türkiye'deki satışlarında şiddetli bir artış görüyoruz. Avrupa'daki fazla üretim kapasitesi buraya kayıyor" ifadelerini kullandı.

"REKABETÇİ DEĞİLİZ"

Türkiye'de otomotiv sektöründe kapasite kullanım oranının yüzde 67 olduğunu aktaran Eroldu, "Bu iyi bir oran değil, rekabetçi değiliz" dedi.

2026 yılında ekonomik zorlukların aşılmış olmasını umduklarını belirten Eroldu, "2026'da otomotivde beklentimiz 2025'ten daha iyi bir yıl" dedi.

OSD verilerine göre, otomotiv üretimi yılın ilk yarısında yüzde 0,1 oranında düşüşle 706 bin 422 adede geriledi. Bu dönemde otomotiv pazarı ise yüzde 5 artışla 629 bin 56 adet oldu. Pazarda ithal araçların payı yükseldi.

BYD ANLAŞMASI 1 YIL ÖNCE DUYURULDU

Çinli BYD firması ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı arasında, Türkiye'de yatırıma yönelik anlaşma, geçen yıl temmuz ayında imzalanmıştı.

Bu kapsamda Manisa'da yaklaşık 1 milyar dolarlık yatırımla inşa edilmesi planlanan Binek Araç Üretim Tesisi Projesi'ne ilişkin Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) süreci Kasım 2024'te başlamıştı.

ÇED başvuru dosyasında yer alan bilgilere göre, planlanan yatırım ile Manisa'nın Yunus Emre ilçesindeki Manisa Organize Sanayi Bölgesi içerisinde arsa tahsisi yapılan organize sanayi alanında BYD Turkey Otomotiv Limited Şirketi tarafından 200 bin kapasiteli şarj edilebilir hibrit ve elektrikli otomobil üretimi yapılacak.

Proje alanı olarak seçilen alanda pres, gövde kaynak, boyahane, montaj hatlarından oluşan ana üretim aşamalarının yanı sıra şasi, iskelet (frame), motor üretimi (montajı), elektrikli araç bataryası montaj, araç tamponu, fren balatası, araç koltuğu ve araç kliması gibi parçaların üretimine yönelik de fabrikalar kurulacak.

Araç üretimi için gerekli diğer parçalar ise Çin ve Türkiye'den tedarik edilerek, şarj edilebilir hibrit ve elektrikli binek araçların üretimi, taban alanı 962 bin 958 metrekare olmak üzere 1 milyon 368 bin 275,60 metrekare kapalı alanda gerçekleştirilecek.

Proje alanında, üretilen araçların test ve deneme sürüşlerinin yapılması için test parkuru ve sürdürülebilir mobilite teknolojilerine yönelik AR-GE binası da yer alacak.

Planlanan projenin inşaat aşamasında ortalama 2 bin 500 kişi, işletme aşamasında ise 3 vardiya halinde toplamda 12 bin kişi çalışacak.

SANAYİ BAKANI İKİ AY ÖNCE BİLGİ VERMİŞTİ

Projenin inşaat aşamasının, gerekli izin ve onay aşamaları tamamlandıktan sonra 2025'te başlaması ve aynı yılın sonu veya 2026 yılı ilk çeyreğinde tamamlanması planlanıyor.

Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, 6 Mayıs 2025 tarihinde yaptığı açıklamada "Bildiğiniz gibi yatırım yeri tahsisi gerçekleşti. Altyapı çalışmaları büyük ölçüde tamamlandı. Hedef 2026'da üretime geçilmesi" demişti.