Apple’ın 2022’de duyurduğu ve otomobillerin dijital kokpitini tamamen iPhone sistemine entegre eden CarPlay Ultra, lansmandan üç yıl sonra otomotiv sektöründe büyük bir dirençle karşılaşıyor. Başta Mercedes-Benz, Audi, Volvo Cars, Polestar ve Renault olmak üzere pek çok üretici, Apple’ın yeni nesil yazılımını araçlarına entegre etmeyeceklerini açıkladı.

Apple, CarPlay Ultra ile yalnızca harita ve müzik değil; hız, yakıt, sıcaklık gibi sürüş verilerini de araç ekranına taşıyor. Ancak birçok üretici bu hamleyi “aşırı müdahale” olarak yorumluyor.

“APPLE, SİSTEMİMİZİ İŞGAL ETMESİN”

Fransız üretici Renault’nun üst düzey yöneticilerinden biri, şirketin Google ve Qualcomm ile geliştirdiği yazılım platformuna Apple’ın müdahalesini istemediklerini belirterek, “Apple’a açıkça söyledik: Kendi sistemimizi işgal etmeye kalkma” dedi.

BENİM EKRANIM, BENİM GELİRİM

Otomobil üreticileri, kendi bilgi-eğlence sistemlerini geliştirerek araç içi dijital hizmetlerden gelir elde etmeyi hedefliyor. Apple’ın ücretsiz sunduğu CarPlay Ultra ise bu potansiyel geliri riske atıyor. McKinsey ortağı Simon Middleton, “Batılı otomotiv markaları satışların zirveye ulaştığı bir dünyada büyüme arıyor. Özellikle premium segmentte yazılım üzerinden fark yaratmak kritik hale geldi,” değerlendirmesinde bulundu.

BİR YANDA LÜKS MARKALAR, DİĞER YANDA APPLE

CarPlay Ultra’yı ilk kullanan marka Aston Martin oldu. Marka, Apple sistemi kendi geliştirdiği yazılım altyapısına entegre ettiğini, ancak tasarımın hâlâ “tam anlamıyla Aston Martin” olduğunu vurguladı. Geleneksel fiziksel düğmelerin de kullanılabilir olması sağlandı.

Ferrari, 2014 yılında Apple CarPlay’i ilk kullanan markaydı. Hyundai, Kia ve Genesis gibi Koreli markalar henüz CarPlay Ultra ile anılmasa da, Apple bu markaların sonraki entegrasyon sürecinde yer alacağını belirtiyor. Porsche de gelecek modellerinde yeni sistemi desteklemeyi planlıyor.

Apple, sistemin tüketici odaklı olduğunu savunarak, “Kullanıcılar CarPlay Ultra’yı sevecek ve otomobil üreticileri tüketici taleplerine göre hareket edecektir,” açıklamasında bulundu.

OTOMOBİL VERİSİ PAYLAŞIMI YOK

CarPlay Ultra, sürücülere dokunmatik ekran üzerinden radyo değiştirme ve sıcaklık ayarlama gibi özellikler sunuyor. Ancak araç verilerinin iPhone’a aktarılmadığı, Apple tarafından da teyit edildi. Aston Martin, Apple ile yapılan görüşmelerde veri paylaşımı sınırlarının baştan belirlendiğini, verilerin kendi sistemlerinde kaldığını açıkladı.

TÜKETİCİ TALEBİ YÜKSEK

Apple’ın verilerine göre ABD’de yeni araçların yüzde 98’i CarPlay destekliyor ve kullanıcılar bu sistemi günde 600 milyon kez aktif şekilde kullanıyor. McKinsey’in 2023 araştırmasına göre, araç alıcılarının neredeyse yarısı Apple CarPlay ya da Android Auto olmayan bir aracı satın almayı düşünmüyor. Ayrıca CarPlay kullanıcılarının yüzde 85’i, otomobil üreticilerinin sunduğu yerleşik sistemler yerine bu tür yazılımları tercih ediyor.

Audi ve BMW, kendi sistemlerini geliştirmeye devam ederken, klasik CarPlay desteğini sürdüreceklerini açıkladı. Volvo ise CarPlay Ultra planları olmadığını belirtse de CEO Håkan Samuelsson, yazılım konusunda teknoloji şirketleriyle çalışmanın daha doğru olduğunu ifade etti.