Umman Körfezi ile Basra Körfezi'ni birbirine bağlayan Hürmüz Boğazı'ndan günde yaklaşık 21 milyon varil petrol geçiyor. Bu da küresel petrol ticaretinin yüzde 20'sine tekabül ediyor.
Bunun dışında küresel sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) sevkiyatının yüzde 20'si de yine Hürmüz Boğazı'ndan geçiyor.
'PUTİN VE COVİD-19'DAN DAHA BÜYÜK BİR KRİZ'
Niederrhein Uygulamalı Bilimler Üniversitesi'nde ticaret uzmanı Gerrit Heinemann, Hürmüz Boğazı'nın ablukaya alınmasının "Putin ve Covid-19'in toplamından çok daha büyük bir kriz"e neden olacağını söyledi.
Global tedarik zincirinin büyük kısmının tansiyonu yükselen bölgede gerçekleştiğini belirten Heinemann, sadece enerji tedarikinin değil, mal akışının da etkilenebileceğini vurguladı. Bu da enflasyon, işsizlik, enerji krizi ve ekonomik durgunluğa neden olabilir.
İŞSİZLİK, ENFLASYON, BENZİN KRİZİ
Almanya Dışişleri Bakanı Johann Wadephul ile görüşen İran Dışişleri Bakanı Fuad Hüseyin'in görüşme sırasında petrol fiyatlarının 200-300 dolara fırlayabileceği, Avrupa'da enflasyonun patlak vereceği ve hatta yeni bir mülteci dalgasının ortaya çıkabileceği konusunda mevkidaşını tehdit ettiği söyleniyor.
İsrail'in İran'a yönelik saldırıları sonrası Avrupa'da petrol fiyatı 10 doları aşarak varil başı 75 doları geçti. Uzmanlar, İran boğazı ablukaya alırsa varil başına fiyatın 120 doların üzerine çıkabileceğini söylüyor.
AVRUPA'YI ZOR BİR KIŞ BEKLEYEBİLİR
Heinemann, Almanya'ya Katar'dan gelen doğalgaz da etkilenirse ülkede kışın kritik bir ısınma sorunu yaşanabileceğini söyledi.
İran geçmişte de Hürmüz Boğazı'nı kapatmakla tehdit etti ancak bu tehditleri tam anlamıyla hayata geçiremedi. Bunun sebebi ABD'nin askeri müdahalesinden çekinmesi. Heinemann, "ABD böyle bir durumda askeri müdahalede bulunmak zorunda kalır" diye belirtiyor.
İran, Hürmüz Boğazı'nı kapattıDünya