Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB), Ramazan ayının Türkiye’deki gıda fiyatlarına etkisini analiz eden bir blog yazısı yayımladı. Makalede, Ramazan döneminde artan gıda talebinin enflasyon üzerindeki baskısı detaylı verilerle ortaya kondu.
TCMB'de Kıdemli Ekonomist Aslıhan Atabek Demirhan, uzman yardımcısı Muhammed Bahça, Yardımcı Ekonomist Simin Bayraktar tarafından hazırlanan "Ramazan Ayı ve Gıda Enflasyonu" başlıklı analiz, Bankanın blog sayfası Merkez'in Güncesi'nde yayımlandı.
Analize göre, 2025 yılında Ramazan ayı işlenmemiş gıda fiyatlarını şubat ayında 1,16 puan, mart ayında ise 3,53 puan yukarı çekti. Gıda ve alkolsüz içecekler grubundaki etki ise şubat ayında 0,75 puan, martta 1,09 puan oldu.
Bu gelişmeler sonucunda Ramazan’ın manşet enflasyona doğrudan doğrudan etkisi yaklaşık 0,5 puan olarak hesaplandı.
Makaledeki temel bulgular ise şöyle:
* Ramazan ayına bağlı fiyat artışlarının kalıcı hale gelme eğiliminde.
* Fiyatlardaki yukarı yönlü baskı özellikle işlenmemiş gıda grubunda yoğunlaşıyor.
* 2025 yılı Mart ayında gıda fiyatlarında gözlenen yüksek oranlı artışlarda Ramazan ayı etkisi de var.
* En çok fiyat artışı gözlenen ürünler arasında et ve yumurta öne çıkıyor.
İnşaat maliyetlerindeki artış son 50 ayın en düşüğündeEkonomi