Toyota Motor Corp., bağlı ortaklıkları Daihatsu Motor ve Hino Motors dahil olmak üzere Mayıs ayında küresel satışlarını geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 8 artırarak 955 bin 532 araca yükselttiğini açıkladı. Küresel üretim ise 906 bin 984 adet olarak gerçekleşti.

Toyota ve Lexus markalı araçların satışları Japonya’da yüzde 4, Çin’de yüzde 7 ve Kuzey Amerika’da yüzde 11 artış gösterdi.

FİYATLARA ZAM GELİYOR

Dünya genelinde en büyük otomobil üreticisi konumunda bulunan Toyota, önümüzdeki ay ABD’de sattığı bazı araçların fiyatlarına 200 doların üzerinde zam yapacağını duyurdu. Şirket, fiyat güncellemelerinin pazar koşulları ve rekabet gibi düzenli revizyonlara bağlı olarak gerçekleştirildiğini belirtti.

Mitsubishi Motors’un üç model için ABD fiyatlarını artırmasının ardından birçok otomobil üreticisi, ABD ile Çin arasındaki ticaret savaşının etkilerini en aza indirmek için önlemler almaya başladı.

TARİFE BASKISI SÜRÜYOR

ABD pazarına bağımlı olan Japon otomobil üreticileri, Beyaz Saray ile yürütülen görüşmelerde tarife seviyelerinin düşürülmemesi halinde milyarlarca dolarlık kayıplarla karşı karşıya kalabilir.

Toyota, Nisan ve Mayıs aylarında tarifeler nedeniyle 1,2 milyar dolarlık (yaklaşık 180 milyar yen) bir maliyetle karşı karşıya kaldığını belirtmişti. Nissan Motor ve Honda Motor, 3 milyar dolarlık etki beklerken, Subaru ve Mazda ise Mart 2026’da sona erecek mali yılda kâr tahminlerini geri çekmişti.

HONDA VE NISSAN’DA GERİLEME

Honda, Mayıs ayında küresel satışlarının yüzde 4 düşerek 298 bin 167 adede gerilediğini, üretimin ise %6 azaldığını açıkladı. Nissan ise geçtiğimiz ay 256 bin 159 araç satarken bu rakam geçen yıla göre yüzde 6’lık bir düşüşe işaret etti. Şirketin üretimi ise yüzde 17’ye yakın azalarak 229 bin 645 adede geriledi.

Japonya Baş Ticaret Müzakerecisi Ryosei Akazawa, ülkenin Trump yönetiminin ithal araçlara yönelik yüzde 25 oranındaki gümrük vergisini kabul edemeyeceğini açıkladı. Akazawa, Japon otomobil üreticilerinin ABD’de yıllık yaklaşık 3,3 milyon araç ürettiğini, bunun ABD’ye gönderilen 1,37 milyon araçtan çok daha fazla olduğunu vurguladı.

Toyota Başkanı Akio Toyoda, bu ayın başında gerçekleştirilen yıllık genel kurulda oyların yüzde 97’sini alarak yeniden başkan seçildi. Son üç yılda yatırımcı desteğinde yaşanan düşüşün ardından gelen bu sonuç, küresel otomobil endüstrisinde belirsizliklerin arttığı dönemde şirketin istikrarlı performansına duyulan güveni gösterdi.