ABD Başkanı Donald Trump, otomotiv ve motor üretimini destekleyen yeni teşvikleri içeren ve ithal kamyonlara yüksek gümrük vergileri getiren kararları imzaladı.

Kararnamelere göre, 1 Kasım’dan itibaren orta ve ağır hizmet tipi kamyonlar ile yedek parçalar için yüzde 25, ithal otobüsler içinse yüzde 10 oranında gümrük vergisi uygulanacak.

Trump yönetimi, bu kararın “ulusal güvenlik” gerekçesiyle alındığını belirtti. Ancak yeni tarifelerin, ABD’nin en büyük orta ve ağır kamyon ihracatçısı olan Meksika’yı önemli ölçüde etkilemesi bekleniyor.

YERLİ ÜRETİME TEŞVİK VE VERGİ KREDİLERİ

Trump’ın kararı, ABD’de üretilen araçlar için önerilen perakende satış fiyatının yüzde 3,75’i oranında bir kredi imkânı da sağlıyor. Bu kredi, 2030’a kadar ABD’de monte edilen araçlar, motor üretimi ve kamyon imalatı için geçerli olacak.

ABD Ticaret Bakanlığı daha önce, ithal otomobil parçalarına uygulanan tarifeleri dengelemek amacıyla, 2026’ya kadar yüzde 3,75 oranında bir ithalat ayarlama kredisi planlamıştı. Yeni düzenleme bu krediyi beş yıla uzatarak oranı sabit tutuyor ve daha fazla parçayı kapsama alıyor.

Ford CEO’su Jim Farley, kararın ABD’de üretimi yapılan otomobil parçalarının maliyetlerini düşürmeye yardımcı olacağını belirtirken, yeni tarifelerin ithalatla rekabeti “daha adil hale getireceğini” söyledi.

TARİFELERİN ETKİSİ VE ELEŞTİRİLER

Yeni tarifeler, Class 3’ten Class 8’e kadar tüm kamyon kategorilerini kapsıyor. Bu sınıflar arasında büyük pikap kamyonları, taşımacılık kamyonları, yük kamyonları, damperli kamyonlar ve tır çekicileri yer alıyor.

Trump geçen ay yaptığı açıklamada, bu adımın ABD’li üreticileri “haksız dış rekabetten korumayı” amaçladığını söylemişti. Adımın Paccar’a ait Peterbilt ve Kenworth markaları ile Daimler Truck’ın Freightliner birimine fayda sağlaması bekleniyor.

Ancak ABD Ticaret Odası, Trump’a yeni kamyon tarifelerini uygulamaması yönünde çağrı yapmıştı. Kurum, ABD’ye en fazla kamyon ihraç eden ülkelerin Meksika, Kanada, Japonya, Almanya ve Finlandiya olduğunu hatırlatarak, bu ülkelerin “ABD ulusal güvenliği için bir tehdit oluşturmadığını” vurgulamıştı.

OTOMOTİV SEKTÖRÜNDE MALİYET BASKISI ARTIYOR

Yeni karar, General Motors, Ford, Toyota, Honda, Stellantis ve Tesla gibi üreticilere ithal parçalardan kaynaklanan maliyetleri dengelemek için finansal destek sağlıyor.

Buna rağmen, büyük otomotiv üreticileri artan tarifelerin maliyetleri üzerindeki baskının sürdüğünü belirtiyor. GM bu yıl tarifeler nedeniyle 5 milyar dolara kadar ek maliyetle karşılaşabileceğini açıklarken, Ford’un da 3 milyar dolarlık bir yükle karşı karşıya olduğu belirtilmişti.

Trump yönetimi, daha önce 460 milyar dolarlık araç ve yedek parça ithalatına yüzde 25 oranında vergi getirmiş, ancak daha sonra Japonya, Birleşik Krallık ve Avrupa Birliği gibi bazı ülkelerle anlaşarak bu oranları kısmen düşürmüştü.

Ayrıca Ağustos ayında Ticaret Bakanlığı, otomotiv egzoz sistemleri ve elektrikli araç çeliği dahil olmak üzere 400’den fazla ürün kaleminde çelik ve alüminyum tarifelerini artırdığını açıklamıştı.