Çinli teknoloji devi Xiaomi, elektrikli otomobil işinde Tesla’dan yarı sürede kâra geçti. Şirket, SU7 sedanını piyasaya sürmesinden sadece 19 ay sonra EV ve yapay zekâ bölümünde 700 milyon yuan (98 milyon dolar) kâr açıkladı.
Xiaomi’nin başarısı, sektördeki rakiplerle kıyaslandığında dikkat çekici. Tesla, ilk Roadster teslimatından beş yıl sonra, 2013’te çeyreklik bazda kâra geçmişti. Li Auto yaklaşık iki yılda başa baş noktasına ulaşırken, Xpeng ve Nio hâlâ zarar yazıyor ve bu yıl kâra geçmeyi hedefliyor.
Shanghai merkezli danışmanlık şirketi Automobility’nin kurucusu Bill Russo’ya göre Xiaomi, pazara girerken diğer EV girişimlerinde olmayan yapısal avantajlara sahipti: “Şirket, devasa kullanıcı tabanını, yüksek güvene sahip güçlü markasını ve entegre ekosistemini kullanarak müşteri edinme maliyetlerini minimuma indirdi.”
XIAOMI ÖNE ÇIKTI
Xiaomi’nin hızlı kârlılığı, kurucu ve başkan Lei Jun için önemli bir zafer. Apple, on yıl ve 10 milyar dolarlık yatırımın ardından otomobil projesini geçen yıl rafa kaldırmıştı. Xiaomi ise dünyanın en büyük beş otomobil üreticisinden biri olmayı hedefliyor. Şirket, Çin’de Tesla ve BYD ile rekabet ederken 2027’de Avrupa pazarına açılmayı planlıyor.
Xiaomi’nin stratejisi “tek model, sıkı tedarik zinciri ve yazılım merkezli mimari” üzerine kuruldu. SU7 sedanı, bir tüketici elektroniği lansmanı gibi konumlandırıldı ve hızla talep yaratılarak kârlılık sağlandı. Haziran’da tanıtılan ikinci model YU7 SUV ise birkaç saat içinde 289 binin üzerinde sipariş aldı.
Çin’in olgunlaşmış EV tedarik zinciri de Xiaomi’nin hızlı ölçeklenmesine katkı sağladı. Önceki girişimler yüksek sermaye harcarken, Xiaomi hazır altyapıdan yararlandı.
KÂR MARJLARI DÜŞEBİLİR
Ancak sektörün genelinde olduğu gibi Xiaomi’nin EV işini de riskler bekliyor. Çin hükümeti gelecek yıl elektrikli ve hibrit araçlara yönelik vergi indirimini daraltıyor, hurda teşvikinin devam edip etmeyeceği ise belirsiz. Ekim ayında otomobil satışlarının yıllık bazda düşmesi, talep daralmasının sinyalini verdi.
Xiaomi, kasım sonuna kadar sipariş veren ve 2026’da teslim alacak müşterilere 15 bin yuana kadar indirim sunuyor. Bu kampanya, şirketin kâr marjını aşağı çekecek.
Şirket Başkanı Lu Weibing, 2026’da EV brüt marjının daralacağını açıkladı. Bloomberg Intelligence analistleri Joanna Chen ve Jason Zhao’ya göre bu, sektörün daha zorlu bir döneme girdiğini gösteriyor. Çin’de talep büyümesi yavaşlarken rekabetin sertleşmesi bekleniyor.
Uzmanlara göre EV üreticileri giderek daha fazla ihracata bağımlı hale gelecek. BYD, Geely, Xpeng ve Leapmotor bu alanda öne çıkarken, Xiaomi’nin 2027’ye kadar yurtdışı satış planı olmaması, önümüzdeki yıl için soru işaretlerini artırıyor.