Fransa’nın başkenti Paris’te kurulan yapay zeka girişimi Veesion, perakende sektöründeki hırsızlık sorununa önleyici bir çözüm sunuyor.
Geliştirdikleri algoritma, mağaza içi güvenlik kameralarından elde edilen görüntülerdeki beden hareketlerini analiz ederek şüpheli davranışları tespit ediyor.
Veesion’un kurucu ortağı Benoît Koenig, sistemin odak noktasının insanların neye benzediği değil, “vücut parçalarının zaman içindeki hareketleri” olduğunu belirtiyor. Sistem, yüz tanıma ya da bireysel takibe dayalı olmadığı için mahremiyet ve ayrımcılık konusunda daha az risk taşıyor.
BAŞARI ORANI YÜZDE 85
Şu anda Avrupa, Kanada ve ABD’de toplamda 5 bin mağazada kullanılan Veesion teknolojisi, şüpheli bir hareket tespit ettiğinde kısa bir video klip oluşturuyor ve mağaza güvenlik personeline gönderiyor. Mağaza çalışanları uygulama üzerinden bu uyarının gerekli olup olmadığını, hırsızlık önlenip önlenmediğini ve kaybın maddi değerini işaretleyebiliyor.
Koenig’e göre, sistem tarafından üretilen uyarıların %85’inden fazlası mağaza çalışanları tarafından “geçerli” olarak değerlendiriliyor. ABD’deki bir kullanıcı ise sadece üç ayda sağlık ve güzellik reyonundaki kayıplarını yarıya indirdiklerini bildirmiş.
MAĞAZA DENEYİMİNİ KORUYAN BİR GÜVENLİK KATMANI
ABD’de birçok perakendeci, hırsızlığı önlemek için ürünleri kilitleme veya alışveriş yöntemlerini sınırlama yoluna giderken, bu önlemlerin müşteri memnuniyetini olumsuz etkilediği görülüyor. Ulusal Perakendeciler Federasyonu’na (NRF) göre, bu tür önlemler alışveriş deneyimini zayıflatırken müşteri ve çalışan güvenliği açısından da sınırlı fayda sağlıyor.
Veesion ise mevcut güvenlik kameralarına entegre olarak çalışan ve sadece şüpheli hareketleri işaretleyen yapısıyla, hem hırsızlığı önlüyor hem de alışveriş deneyimini bozmuyor.
ÇALIŞAN HIRSIZLIĞINI DA AZALTIYOR
Sistem sadece müşterileri değil, çalışanları da caydırıyor. Koenig, “Çalışanlar kamerada bir yapay zeka olduğunu biliyor. Bu da onları davranışlarında daha dikkatli olmaya itiyor” diyor. Perakende sektöründe çalışan hırsızlığının da müşteri hırsızlığı kadar yaygın olduğu düşünülürse, bu özellik önemli bir avantaj sunuyor.
YENİ KULLANIM ALANLARI YOLDA
Veesion’un algoritması yalnızca ürün saklama davranışlarını değil; self-servis kasalarda yapılan hatalı taramaları ya da düşme/yaralanma olaylarını da tespit edecek şekilde geliştiriliyor.
Koenig’e göre bu teknoloji yalnızca birkaç ürünün kurtarılması değil, uzun vadede hırsızların mağazaya geri gelmemesini sağlamak açısından da etkili. “Bu birkaç doları geri kazanmaktan çok daha fazlası,” diyor.
Veesion, geçtiğimiz günlerde aldığı 43 milyon dolarlık Seri B yatırımıyla ABD pazarındaki faaliyetlerini büyütmeye hazırlanıyor.