Güney Kore'de Aralık ayında meydana gelen ve 179 kişinin hayatını kaybettiği Jeju Air’e ait uçak kazasıyla ilgili soruşturmada, pilotların kuş çarpmasının ardından daha az hasar gören motoru durdurduğuna dair "açık kanıtlar" bulunduğu bildirildi.
Soruşturmaya yakın bir kaynak, Reuters’a yaptığı açıklamada, kokpit ses kayıtları, bilgisayar verileri ve enkazda bulunan motor anahtarının, pilotların acil iniş sırasında sağ motor yerine sol motoru durdurduğunu gösterdiğini belirtti.
Kaynak, “Soruşturma ekibi elindeki açık kanıtlar ve yedek verilerle bu tespitin değişmeyeceğini düşünüyor” dedi. Ancak soruşturmayı yürüten yetkililer, bu bulguların yer aldığı resmi raporu henüz yayımlamadı.
Hükümet kaynaklarına göre, kazadan önce uçakta herhangi bir motor arızası bulunmadı.
29 Aralık’ta Bangkok’tan kalkan Boeing 737-800 tipi uçak, Muan Havalimanı’na acil iniş yaparken pist dışına çıkarak bir yönlendirme cihazına çarpmış, yangın ve patlama sonucu uçakta bulunan 181 kişiden yalnızca ikisi sağ kurtulmuştu.
Bu kaza, Güney Kore topraklarında meydana gelen en ölümcül hava kazası olarak kayda geçti.
AİLELERDEN TEPKİ
Uluslararası kurallar gereği, hava kazalarına ilişkin nihai raporlar bir yıl içinde tamamlanmalı. Ocak ayında yayımlanan ön raporda, uçağın her iki motorunda da kuş kalıntılarına rastlandığı belirtilmiş, ancak hasarın boyutlarına dair ayrıntıya yer verilmemişti.
Soruşturma kurulu, Cumartesi günü motorlarla ilgili elde edilen yeni bulguları kamuoyuyla paylaşmayı planlamıştı. Ancak kazada yakınlarını kaybeden aileler, raporun tek taraflı olarak pilot hatasına odaklandığını belirterek yayımlanmasına itiraz etti.
Jeju Air pilotları sendikası ise yetkilileri kamuoyunu yanıltmakla suçladı. Sendika, her iki motorda da kuş kalıntılarına rastlandığını ve uçağın yalnızca bir motorla güvenli şekilde iniş yapabileceğine dair bilimsel bir kanıt sunulmadığını vurguladı.
Ayrıca kazaya neden olan etkenlerin yalnızca pilot hatasıyla açıklanamayacağını savunan sendika, uçağın çarptığı yönlendirme cihazı gibi pist çevresi unsurlarının da ölüm oranını artırmış olabileceğini dile getirdi.
Sendika ve aileler, soruşturmanın kurumsal sorumluluğu da kapsayacak şekilde genişletilmesini talep ediyor.