Columbia Business School tarafından yapılan yeni bir araştırma, Uber'in fiyat belirlemede izlediği yeni yolun "sistematik ve şeffaf olmayan bir şekilde" yolcuların daha fazla ücret ödemesine, sürücülerin ise daha az maaş almasına yol açtığını gösteriyor.
ABD'de yapılan 24 bin 532 yolculuğa ve iki milyon yolculuk talebine dayanan araştırmanın sonuçları, Oxford'un geçen hafta yayınladığı çalışmasına benziyor.
O çalışmada da Uber'in 2023 yılında devreye soktuğu "dinamik fiyatlandırma yöntemi" sonrası İngiltere'deki sürücülerin saatlik kazancının büyük ölçüde düştüğü görülmüştü.
Oxford'un araştırmasında Uber'in sürücülerden aldığı komisyon oranının yüzde 25'ten yüzde 29'a çıktığı, hatta bazı yolculuklarda yüzde 50'yi aştığı görüldü. Columbia'nın araştırmasına göreyse ABD'de Uber'in aldığı komisyon, 2024'ün sonu itibariyle yüzde 32'den yüzde 42'ye çıktı.
SORUN NE?
İngiltere ve ABD'de önceden yolcudan alınan ücret süre, mesafe ve talep yoğunluğuna göre belirleniyordu. Uber bu ücretin belirli bir yüzdesini alıyor, kalanını sürücüye veriyordu.
Ancak yeni sistemde yolcu, yolculuk öncesinde "sabit fiyat" görüyor. Bu fiyat sabit gibi görünse de esasında algoritma tarafından yolcunun geçmişte ne kadar para ödediğine, bölgedeki talep yoğunluğuna ve yolcunun ödeme yapmaya ne kadar istekli olduğuna göre belirleniyor.
Ayrıca sürücünün ne kadar düşük ödemeyi kabul edeceği gibi geçmiş yolculuklar da hesaba katılıyor. Bu şekilde Uber, aynı mesafedeki yolculuklarda farklı kişilerden farklı ücret alabiliyor ve aynı şekilde sürücüye daha az ödeme yapabiliyor.
ŞİRKET İDDİALARI REDDEDİYOR
Şirket suçlamaları reddederek fiyatlandırma yönteminin şeffaf ve adil olduğunu öne sürüyor.
Ancak Columbia'daki araştırmanın yazarı Len Sherman "Uber 'Biz yolcu ve şoför davranışlarını biliyoruz. Dolayısıyla hangi yolcunun daha fazla para vermeye, hangi şoförün de daha azını kabul etmeye istekli olduğunu biliyoruz' diyor" diyerek şirketin kurduğu sistemin kendisinde şok etkisi yarattığını belirtiyor.
Trendyol GO Uber'e satıldıEkonomi