Fransa, artık faaliyette olmayan Japonya merkezli Takata şirketinin ürettiği ve ölümcül sonuçlara yol açabilen hava yastıkları nedeniyle 2,5 milyon aracı geri çağırıyor. Karar, bu ay başında Reims kentinde meydana gelen kazada 37 yaşındaki bir annenin hayatını kaybetmesinin ardından alındı. Kadın, Citroën C3 model aracında yaşadığı hafif çarpışma sonrası hava yastığının infilak etmesiyle kafasına saplanan metal parçalar sonucu yaşamını yitirdi.

20 YILLIK SKANDALDA YENİ PERDE

Takata hava yastıkları, içinde kullanılan amonyum nitrat gazının sıcak ve nemli koşullarda dengesizleşerek patlayıcı etki göstermesiyle biliniyor. Bu patlamalar, sürücülerin yüzüne şarapnel etkisiyle metal parçalar fırlatıyor.

Dünya genelinde yaklaşık 100 milyon araç bu nedenle geri çağrılmış durumda. Şu ana kadar en az 35 kişinin bu arızalar nedeniyle hayatını kaybettiği bildiriliyor.

"SICAK BÖLGELERDE ARACI KULLANMAYIN" UYARISI

Fransa Ulaştırma Bakanlığı, özellikle sıcak iklim koşullarının hakim olduğu Korsika ve denizaşırı topraklardaki tüm Takata hava yastıklı araçlar için "aracı kullanmayın" uyarısı yayımladı.

Fransa anakarasında ise 2011 öncesi üretilen araçlar için aynı uyarı geçerli.

Toplamda 1.7 milyon araç bu kapsamda yer alıyor.

Bakanlık ayrıca, 2011 sonrası üretilmiş yaklaşık 800 bin aracın da servis noktalarına başvurarak hava yastıklarını değiştirmesi gerektiğini bildirdi.

"ŞEFFAF OLACAĞIZ"

Citroën C3 ve DS3 modellerini üreten Stellantis firması, yaşanan gelişmeler sonrası yaptığı açıklamada "hızlı ve şeffaf" hareket edeceklerini belirtti.

İlk etapta yalnızca bazı Citroën modelleri immobilize edilirken, Reims’teki ölüm sonrası kapsam genişletildi.

YAZ TATİLİ ÖNCESİ BÜYÜK SORUN

Kararın yaz tatili öncesine denk gelmesi, milyonlarca aile için ulaşım sorunları yaratabilir. Bakanlık, geri çağırmadan etkilenen tüm sürücülerin ücretsiz yedek araç temin edebileceğini duyurdu.

KAZA SAYISI ARTIYOR, AİLELER YARGI YOLUNDA

Avukat Charles-Henri Coppet, 2025 yılı başından bu yana her iki ayda bir benzer bir ölüm vakası yaşandığını belirterek, “Üreticilerin hızlı ve etkili şekilde geri çağırma yapmaları zorunlu hale gelmeli” dedi.

Le Figaro gazetesine konuşan Guadeloupe adasından Vicky isimli bir kadın, babasının 2024 Temmuz ayında benzer bir şekilde hayatını kaybettiğini ifade ederek, “Arabasında geri çağırma uyarısı yoktu, içinde bir zaman bombası taşıdığından habersizdi” dedi.

TÜKETİCİ DERNEĞİNDEN HÜKÜMETE ELEŞTİRİ

Fransa’nın önde gelen tüketici örgütlerinden UFC-Que Choisir, hükümetin ve otomobil üreticilerinin yeterince hızlı hareket etmediğini savundu. Dernek başkanı Marie-Amandine Stévenin, “Üreticilerin yaptığı risk analizleri açıkça yetersizdi; çünkü kazalar devam ediyor” dedi.

AVRUPA'DA GECİKMİŞ TEPKİLER, İNGİLTERE DE HAREKETE GEÇTİ

Takata skandalı, yıllardır ABD’de gündemdeyken Avrupa ülkeleri konuyla yeni yeni yüzleşmeye başladı. Stellantis’in İngiltere kolu da bu hafta içinde Citroën C3 ve DS3 modelleri için “aracı kullanmayın” çağrısı yaptı.