Fransa ve Hollanda ortaklı hava yolu grubu Air France-KLM, İsveç merkezli Scandinavian Airlines’ta (SAS) çoğunluk hissesi alacağını açıkladı.

Bugün yapılan açıklamada şirket, Danimarka, İsveç ve Norveç’in ulusal hava yolu şirketi olan SAS’taki hissesini yüzde 19,9’dan yüzde 60,5’e çıkaracağını duyurdu.

Anlaşmanın mali detayları paylaşılmadı ancak hissenin, Air France-KLM’nin 2023 yılında zor durumdaki SAS’ın yeniden yapılandırma sürecinde yaklaşık yüzde 20’lik hisse için ödediği 145 milyon dolardan daha yüksek bir değerlemeye ulaşması bekleniyor.

CEO'DAN AÇIKLAMA

İngiliz Financial Times gazetesinin haberine göre, Air France-KLM CEO’su Ben Smith, “Bu, yatırımımızın artan fiyatı hak etmesini sağlayacak bir kazan-kazan durumu olacak” dedi.

Smith, anlaşmanın Air France-KLM’nin potansiyel işten çıkarmalar dahil sinerjiler yaratmasına ve grubun uzun mesafe uçuş kapasitesini artırmasına olanak sağlayacağını ifade etti.

TAMAMLANMASI BİR YIL SÜREBİLİR

Şirket, anlaşmanın 2026 yılının ikinci yarısında tamamlanmasını bekliyor. Avrupa Komisyonu daha önce hava yolu satın almalarının bilet fiyatlarını artırabileceği yönünde endişelerini dile getirdiği için bu satın alma sürecini de incelemeye alabilir.

Smith, “Bunun basit bir süreç olacağını ve diğer anlaşmalar kadar uzun sürmeyeceğini umuyoruz” dedi. İskandinavya’da Norwegian Air’den gelen yüksek rekabet nedeniyle bu satın almanın Air France-KLM’ye pazarda hakimiyet sağlamayacağını belirtti.

REKABET YASALARI ENGEL

Ryanair daha önce İrlandalı rakibi Aer Lingus’u satın almak için birçok teklif sunmuş, British Airways’in sahibi olan IAG ise rekabet düzenleyicilerin talepleri nedeniyle İspanyol hava yolu şirketi Air Europa’yı satın alma planlarından vazgeçmişti.

Paris ve Berlin daha önce, Avrupa’nın Çin ve ABD gibi ülkelerden gelen daha büyük rakiplerle mücadele edebilecek bölgesel şampiyonlar yaratma hedefi doğrultusunda, Avrupa Komisyonu’nu hava yolu ve telekom sektörlerinde birleşmeleri kolaylaştırmaya çağırmıştı.

DANİMARKA DEVLETİ HİSSESİNİ KORUYACAK

Air France-KLM, SAS’taki hissesini, özel sermaye grubu Castlelake ve İsveçli milyarder Henrik Lind’in aile ofisi Lind Invest’in hisselerini satın alarak artıracak. Danimarka devleti ise yüzde 26,4’lük hissesini koruyacak ve şirketin yönetim kurulunda yer almaya devam edecek.

Smith, bu adımın KLM’nin Amsterdam’dan gerçekleştirdiği uzun mesafe uçuş ağına entegre olarak İskandinavya pazarında genişleme fırsatı sunacağını belirtti.

YOĞUN REKABET VAR

Air France-KLM gibi eski hava yolu şirketleri, son yıllarda düşük maliyetli hava yolu şirketlerinden gelen yoğun rekabetle karşı karşıya kaldı. Ancak Smith, eğlence amaçlı seyahat eden yolcuların premium koltukları tercih etme eğiliminin devam edeceğine inandığını, ABD’de premium yolcu trafiğinin artmasını buna örnek göstererek ifade etti.

Pandemi döneminde küresel seyahatlerin durmasıyla birlikte yüksek maliyetler ve düşük kârlılıkla mücadele eden SAS, 2023 yılında İsveç hükümeti de dahil mevcut hissedarlarının haklarını sıfırlayarak yeniden yapılanmaya gitmiş, şirketin borsadan çekilmesine ve Air France-KLM ile Castlelake’in Danimarka devletiyle birlikte yeni yatırımcılar olarak devreye girmesine yol açmıştı.

PORTEKİZ HAVA YOLU ŞİRKETİNE DE TALİPLER

Air France-KLM ayrıca, Portekiz hükümetinin satışa çıkardığı Portekizli hava yolu şirketi TAP’ı satın almakla da ilgilendiğini açıklamıştı. Şirket, bu satın alma için Lufthansa ve IAG ile rekabet halinde bulunuyor.

Smith, SAS’ın çoğunluk hissesini almanın Air France-KLM’nin TAP’ı satın alma hedefini etkilemeyeceğini de sözlerine ekledi.